Sökning: "Intervjufrågor till förskollärare"

Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor till förskollärare.

  1. 21. Att förhålla sig till olika värden : - En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar en situation där barn upplevs agera utmanande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elsa Svensson; Daniella Olsson; [2020]
    Nyckelord :Utmanande situationer; omsorgsetiska värden; demokratiska värden; disciplinerade värden; inkludering; exkludering;

    Sammanfattning : To relate to different values. A qualitative study on how preschool teachers handle a situation where children act challenging   Syftet med denna studie är att synliggöra vilka värden som framträder i förskollärarnas berättelser om hur de agerar i situationer där barn på olika sätt agerar utmanande. LÄS MER

  2. 22. Genuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares syn på genus och förskolans jämställdhetsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Karoline Ivars; Emma Svalland; [2020]
    Nyckelord :Genus; förskola; förhållningssätt; jämställdhet; feministisk poststrukturalism;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien var att problematisera hur några förskollärare talar om sitt arbete med genuspedagogik. Som stöd för att uppnå syftet formulerade vi forskningsfrågor där genusbegreppet blev centralt för att synliggöra förskollärarnas förståelse inom området. LÄS MER

  3. 23. "Vi kan vara en när man egentligen skulle vara tre" : En studie om hur förskollärare uppfattar och synliggör professionalitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ella Nilsson; Emma Stark; [2020]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; professionalism; Professionalitet; professionalisering; fokusgrupp; hermeneutiska spiralen; förståelsehorisonter; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna stuide är att belysa hur förskollärare reflekterar över sin yrkesprofessionalitet och hur förskollärare synliggör professionalitet i förskolläraryrket. Vi gör en historisk tillbakablick på förskolans, förskollärarutbildningen och läroplanens framväxt och utbildning. LÄS MER

  4. 24. Förskoleklassen – en skolform i förändring : Hur förskollärare tolkar förskoleklassens läroplan, och hur de arbetar för att nå läroplansmålen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Gerell; [2019]
    Nyckelord :Preschool Class; Preschool Teacher; Interview; Mapping; Curriculum; Curriculum Theory; Mathematics; Compulsory; School Obligation; Language; Förskoleklass; Förskollärare; Intervju; Kartläggning; Läroplan; Läroplansteori; Matematik; Obligatorisk; Skolplikt; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar läroplanen och sina förutsättningar att nå läroplansmålen. Den teoretiska utgångspunkt jag använder i undersökningen är läroplansteori. LÄS MER

  5. 25. Barnet ställer sig på scenen men jag riktar lampan : -en kvalitativ studie om utåtagerande barn och delaktighet i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Engström; Julia Westholm; [2019]
    Nyckelord :barn; delaktighet; förskollärare; inkludering; lek; socialt samspel; specialpedagogiska perspektiv; utåtagerande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta del av förskollärares uppfattningar av utåtagerande barn i socialt samspel med exemplet lek och med hjälp av Nilholms tre specialpedagogiska perspektiv tolka var problemet förläggs. Vidare syftade undersökningen till att genom dessa tolkningar förstå hur förskollärares förhållningssätt kan påverka inludering, anpassningar och åtgärder för utåtagerande barn i lek. LÄS MER