Sökning: "Intervjufrågor till förskollärare"
Visar resultat 21 - 25 av 60 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor till förskollärare.
21. Att förhålla sig till olika värden : - En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar en situation där barn upplevs agera utmanande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : To relate to different values. A qualitative study on how preschool teachers handle a situation where children act challenging Syftet med denna studie är att synliggöra vilka värden som framträder i förskollärarnas berättelser om hur de agerar i situationer där barn på olika sätt agerar utmanande. LÄS MER
22. Genuspedagogik i förskolan : En kvalitativ studie om några förskollärares syn på genus och förskolans jämställdhetsarbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med den här kvalitativa forskningsstudien var att problematisera hur några förskollärare talar om sitt arbete med genuspedagogik. Som stöd för att uppnå syftet formulerade vi forskningsfrågor där genusbegreppet blev centralt för att synliggöra förskollärarnas förståelse inom området. LÄS MER
23. "Vi kan vara en när man egentligen skulle vara tre" : En studie om hur förskollärare uppfattar och synliggör professionalitet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna stuide är att belysa hur förskollärare reflekterar över sin yrkesprofessionalitet och hur förskollärare synliggör professionalitet i förskolläraryrket. Vi gör en historisk tillbakablick på förskolans, förskollärarutbildningen och läroplanens framväxt och utbildning. LÄS MER
24. Förskoleklassen – en skolform i förändring : Hur förskollärare tolkar förskoleklassens läroplan, och hur de arbetar för att nå läroplansmålen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med min undersökning är att ta reda på hur förskollärare i förskoleklass tolkar läroplanen och sina förutsättningar att nå läroplansmålen. Den teoretiska utgångspunkt jag använder i undersökningen är läroplansteori. LÄS MER
25. Barnet ställer sig på scenen men jag riktar lampan : -en kvalitativ studie om utåtagerande barn och delaktighet i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att ta del av förskollärares uppfattningar av utåtagerande barn i socialt samspel med exemplet lek och med hjälp av Nilholms tre specialpedagogiska perspektiv tolka var problemet förläggs. Vidare syftade undersökningen till att genom dessa tolkningar förstå hur förskollärares förhållningssätt kan påverka inludering, anpassningar och åtgärder för utåtagerande barn i lek. LÄS MER