Sökning: "Intervjufrågor till lärare specialpedagogik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor till lärare specialpedagogik.

  1. 1. Språk hjälp och stjälp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lisa Luiga; Linda Palbrant; [2020-09-28]
    Nyckelord :språkstörning; definitioner; anpassningar; lärmiljö;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet i studien var att undersöka hur några lärare i åk 1-3 definierar språkstörning samt hur de resonerar kring sin undervisning gällande anpassningar till elever med språkstörning. Vi använde oss av en fenomenologisk ansats, ett specialpedagogiskt och socialkonstruktivistiskt perspektiv för att analysera studiens resultat. LÄS MER

  2. 2. "Vad tror ni kommer att hända i nästa kapitel?" En kvalitativ studie i hur inkluderande processer framträder i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jannike Nejman Tsarfati; [2014-04-10]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Det som jag i denna studie definierar som inkludering är att undersöka om en specifik verksamhet är anpassad till alla elever, och om det därigenom återfinns mönster som då framträder. Studiens syfte är att fokusera på alla elever i klassrums struktur för att därigenom kunna se vad som framträder i den dagliga gemensamma undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd : En studie av några lärares och förskollärares uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Westin; Anna Schinner; [2012]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Inkludering; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete har vi fördjupat oss i hur några lärare och förskollärare uppfattar vilka barn är i behov av särskilt stöd samt hur de arbetar praktiskt i den dagliga verksamheten med barn i behov av särskilt stöd. En kvalitativ undersökningsmetod användes i examensarbetet med semistrukturerade intervjufrågor. LÄS MER

  4. 4. Handledning som arbetsverktyg för pedagoger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Therese Malmgren; [2009]
    Nyckelord :handledningssamtal; Lösningsfokusering;

    Sammanfattning : Malmö högskolaLärarutbildningenSkolutveckling och ledarskapSpecialpedagogisk påbyggnadsutbildningVårterminen 2009AbstraktMalmgren, Therese (2009) Handledning som arbetsverktyg för pedagoger. ( Guidance as a functional tool for educators) Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogik, Lärarutbildningen, Malmö högskolaSyftet med denna studie var att försöka ta reda på hur pedagoger ville att handledning skulle vara utformad och vad den skulle kunna innehålla, för att kunna användas som ett regelbundet arbetsverktyg. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar om barn i behov av särskilt stöd och resursfördelningar i skolan

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Åsa Brithell; Ehlena Lundberg; [2007]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; pedagogik; specialpedagogik; lärarperspektiv; resurstilldelning; normalitet; avvikelse; inkludering; exkludering; mål att uppnå i skolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på begreppet barn i behov av särskilt stöd och hur skolans resurser möter barnens behov. Studien bygger på Foucaults teori om makt som belyser samhällets och lärarnas starka position kring maktutövandet i förhållande till elever och resurser. LÄS MER