Sökning: "Intervjuguide specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Intervjuguide specialpedagogik.

  1. 1. Specialpedagogens roll i elevhälsoteamet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Wadenhammar; Camilla Grennert; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; hälsofrämjande och förebyggande arbete; specialpedagogens yrkesuppdrag; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om specialpedagogers upplevelse av sin roll i elevhälsoteamet och dess uppdrag. Studien vilar på en kvalitativ ansats där empirin samlats in med hjälp av en intervjuguide för att göra semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Förlängande rörelser. En livsvärldsstudie om kroppslig vakenhet hos en grupp elevassistenter på en anpassad gymnasieskolas individuella program

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Hellqvist; [2023-11-08]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; levd kropp; horisont; relation; anpassad gymnasieskola; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Studien följer en specifik grupp elevassistenter och elever på en anpassad gymnasie skola, individuellt program. Syftet är att undersöka hur elevassistenternas samspelande arbete gestaltar sig i relation till de egna eleverna, vilket i sin tur ses som en del av elevernas förutsättningar för lärande. LÄS MER

  3. 3. ”Kommunikation är komplicerat!” Tre elevhälsoteams upplevelser av kommunikation och samverkan med arbetslag i skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Engkvist; Maria Lepp; [2023-03-24]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; elevhälsoteam; livsvärldsfenomenologi; fokusgruppsintervju;

    Sammanfattning : Elevhälsoteamen ska arbeta tätt med arbetslagen på skolorna och har ett övergripande ansvar för skolans hälsofrämjande och förebyggande arbete. Tyvärr går mycket av tiden åt till åtgärdande insatser. LÄS MER

  4. 4. Elevers upplevelser av särskildaundervisningsgrupper : En intervjustudie från mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Franzén; [2023]
    Nyckelord :Elevröster; En skola för alla; Exkludering; Inkludering; Specialpedagogik; Stigma; Stämplingsteori;

    Sammanfattning : Franzén, M. (2022). Erfarenheter från särskilda undervisningsgrupper -En intervjustudie med elever på mellanstadiet. (Experiences from special education groups – An interview study with students in middle school). LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik som risk eller möjlighet : Åtta specialpedagogers och speciallärares röster om kartläggning och åtgärdsprogram som risk för exkludering eller som möjlighet för ökad inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annika Löfgren; Heléne Larsson; [2022]
    Nyckelord :inkludering; kartläggning; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Vi ville ta reda på hur specialpedagoger och speciallärare resonerar kring dilemmat att elever i behov av särskilt stöd riskerar att exkluderas istället för att inkluderas vid upprättandet av åtgärdsprogram samt huruvida kartläggningsprocessen och därpå beslutade åtgärder präglas av ett kategoriskt/kompensatoriskt, kritiskt, dilemmaperspektiv eller ett relationellt perspektiv.Vi valde att intervjua åtta specialpedagoger och speciallärare. LÄS MER