Sökning: "Intra-aktiv teori och pedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Intra-aktiv teori och pedagogik.

  1. 1. Dokumentera, reflektera och lära tillsammans : en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring barns inflytande i den pedagogiska dokumentationen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Paula Nilsson; Sandra Östlund; [2017]
    Nyckelord :barns inflytande; förskola; pedagogisk dokumentation; dokumentation; intra-aktiv pedagogik; konstruktionistisk teori;

    Sammanfattning : Studien handlar om barns möjligheter till inflytande i förskolans pedagogiska dokumentation. I Läroplan för förskolan (Lpfö 98, rev. 2016) poängteras det att barn har rätt att påverkaverksamhetens utformning och planering genom deras inflytande. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares syn på didaktiskt arbete i barngrupper med kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Caroline Tornehag; [2016]
    Nyckelord :Förskoledidaktik; förskollärarprofessionen; kulturell mångfald; intra-aktiv pedagogik; material och miljöns betydelse; performativa agenter; agens; makt; etik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska utmaningar som förskollärare kan möta i barngrupper med kulturell mångfald samt vilken betydelse material och miljö kan tänkas ha i det didaktiska arbetet i relation till barngrupper med kulturell mångfald. Arbetet utgår från en posthumanistisk grundsyn med neomaterialistisk teori, där begreppen intra-aktiv samhandling, performativa agenter, materiellt-diskursiv intra-aktivitet och ethio-onto-epistemology kommer att lyftas fram som centrala. LÄS MER

  3. 3. "Nyss så träffa jag en krokodil, som körde runt i en bil" : Små barns kompetenser i ämnet biologi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Ingrid Almgren Damberg; [2015]
    Nyckelord :Animism; Anthropomorphism; Biology; Early childhood education; Intra-active pedagogy; Animism; Antropomorfism; Biologi; Förskola; Intra-aktiv teori och pedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to show young children's competences in the subject of biology. I hope that my work will lead to that the subject of biology is used more often in the preschool context. In my work I have had an intra-active theory as a base. I have searched for what children are interested in on the subject of biology. LÄS MER