Sökning: "Intrinsic motivation"

Visar resultat 16 - 20 av 638 uppsatser innehållade orden Intrinsic motivation.

  1. 16. The Bouquet of Wine Consumption Drivers

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pauline Bernadette Brussat; Olle Grönvall; [2023]
    Nyckelord :Wine research; consumer behaviour research; consumer motivation; personal involvement; wine consumption; generational research; Swedish wine market; Gen Z and Millennials; Business and Economics;

    Sammanfattning : Thesis purpose: The core aim of this research is to confirm the application of the research model established by Taylor et al. (2018), focusing on intrinsic motivation, extrinsic motivation, and personal involvement, predicting wine consumption in Sweden. LÄS MER

  2. 17. Inspirerande ledare, motiverade följare? : En tvärsnittsstudie om sambandet mellan transformativt ledarskap och följares motivation

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Olsson; Jennie Valentin; [2023]
    Nyckelord :Followers; Managers; Motivation; Transformational Leadership; Chefer; Följare; Motivation; Transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Background: Leadership is and will continue to be a current topic in today's society, and the relationship between a leader and its subordinate will continuously change through time. This study aims to investigate to what extent a leader is transformational according to the employees, within the recruitment industry, and also what relationship it has to employees' internal and external motivation. LÄS MER

  3. 18. Enhancing Accountability to Affected Populations through Donor Requirements : A grounded theory-based analysis of the current situation, donor motivations and bottlenecks around setting requirements, further constraints and how they could be overcome.

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Clara Rattmann; [2023]
    Nyckelord :AAP; accountability to affected populations; humanitarian; accountability; participation; project design; proposal; funding; grant; donor requirement; disaster response; affected populations; donor; NGO; grounded theory;

    Sammanfattning : Even though supporting affected populations is the raison d’etre for humanitarian action, organisations are frequently not accountable to populations they aim to serve. Despite several reform movements, the consultation and participation elements of accountability to affected populations (AAP), in particular, are still lacking. LÄS MER

  4. 19. Äldre medarbetare : En kvalitativ studie om ledarens syn på äldre medarbetare och ledarskapsstrategi för att bibehålla motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Hanna Grehag; Clara Eckervad; [2023]
    Nyckelord :Motivation; leadership; older employees; Herzberg s two-factor theory; motivational factors; hygiene factors; leadership styles; transactional leadership; transformative leadership; individualized leadership; intrinsic motivation factors; extrinsic motivation factors; chronological age; performance-based age; psychosocial age; organizational age; Motivation; ledarskap; äldre medarbetare; Herzbergs tvåfaktorsteori; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; individanpassat ledarskap; inre motivationsfaktorer; yttre motivationsfaktorer; kronologisk ålder; prestationsbaserad ålder; psykosocial ålder; organisationsålder;

    Sammanfattning : Problematisering: En del av ledarskapets svåraste uppdrag är att bibehålla motivation och prestation bland medarbetare. Medarbetare som presterar genererar en framgångsrik organisation. Motivationen till att fortsätta prestera tenderar att förändras och avta med åldern. LÄS MER

  5. 20. ”Resultatet är oftast väldigt glädjefyllt när man får stå på scen, men vägen dit kan vara väldigt tuff” : En kvalitativ studie om motivation och identitetsskapande inom en scenkonstnärlig yrkesgrupp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Ljungberg; Linde Schumann; [2023]
    Nyckelord :performing arts; social situations; social influence; motivation; work identity; scenkonst; sociala situationer; social påverkan; motivation; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Det scenkonstnärliga arbetet ger lätt intrycket av att vara nära sammankopplat med personliga intressen och hobbys och anses därmed ofta vara ett lyxigt och tacksamt yrke. Yrket består dock av både mentalt och fysiskt påfrestande situationer som innebär mycket jämförelse med konkurrenter och kräver ett starkt självförtroende av individen för att etablera sig inom branschen. LÄS MER