Sökning: "Introduktion av matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden Introduktion av matematik.
1. Matematik och flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Många klassrum har elever med olika språkliga bakgrund vilket innebär att undervisande lärare ställs inför många nya utmaningar. Att lära sig matematik har fått en mer komplex betydelse som kräver mer av eleverna. LÄS MER
2. Digital kompetens i grundskolans läromedel : En läromedelanalys av två läromedels introduktion av digital kompetens gentemot reviderad läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolverket har från och med 2017 gjort digital kompetens till en obligatorisk del av grundskolan. I denna studie observeras vilka uppgifter och ändringar två läromedel har tillämpat med avseende på digital kompetens i matematikämnet. LÄS MER
3. Numeriska fouriertransformen och dess användning : En introduktion
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : The aim of this bachelor's thesis is to use three variants of the discrete Fourier transform (DFT) and compare their computational cost. The transformation will be used to numerically solve partial differential equations (PDE). In its simplest form, the DFT can be regarded as a matrix multiplication. LÄS MER
4. Introduktion av problemlösningsuppgifter : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I studien undersöker vi hur lärare i F-3 beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik. För att besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Introduktion av subtraktion i grundskolans tidigare år. : Några lärares beskrivningar på hur processen kan gå till.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of the study is to gain an insight into how subtraction is introduced in the early years of compulsory school, what methods teachers use and how they teach the different strategies, as well as which strategy best benefits students’ mental calculation. The aim is also to investigate the difficulties and challenges that teachers highlight. LÄS MER