Sökning: "Introduktionsår"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade ordet Introduktionsår.

  1. 1. Nyutexaminerade sjuksköterskors upplevelser av kliniskt introduktionsår : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Alma Aaberg; Patricia Olsson Piittisjärvi; [2019]
    Nyckelord :nyutexaminerad sjuksköterska; kliniskt introduktionsår; utvecklingsprocess; övergångsperiod; transition; omvårdnadshandledning; upplevelser;

    Sammanfattning : Ett påtagligt samhällsproblem idag är den rådande brist på legitimerade sjuksköterskor som arbetar inom den svenska sjukvården. I takt med att befolkningen ökar och medelåldern blir allt högre blir vikten av att bibehålla verksamma legitimerade sjuksköterskor allt mer påtaglig. LÄS MER

  2. 2. Nyutexaminerade lärares introduktionsår - nödvändigt ont eller en källa till skolutveckling?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Angelika Dahlman; [2014-01-23]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur de rektorer som ingår i studien organiserar introduktionsåret för de nyutexaminerade lärarna, samt hur denna organisation förhåller sig till deras tankar om skolutveckling och ledarskap. Teori: Arbetet utgår ifrån en beskrivning av ett rationalistiskt sätt att se på skolutveckling, jämfört med ett förståelsebaserat sätt och vilka konsekvenser respektive synsätt kan få i en verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Det förväntas att man kan allt : Nyexaminerade idrottslärares upplevelser om första året i yrket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Martin Ehrenstråhle; Rosanna Silander; [2014]
    Nyckelord :Experiences; physical education; health; PE teachers; mentoring; introduction year; novise; frame factors; upplevelser; idrott; hälsa; idrottslärare; mentorskap; introduktionsår; nyexaminerade; Martin; Rosanna; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur idrottslärare upplever sitt första år på jobbet. 1. Hur upplever idrottslärare det sociala samspelet och stödet mellan skolledning, arbetskollegor och elever? 2. Hur upplever idrottslärare den fysiska miljön i skolan samt skolan som organisation?3. LÄS MER

  4. 4. Handledarens yrkeskunnande : Modell och verklighet

    Magister-uppsats, Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Malin Strand; [2013]
    Nyckelord :Skill; Placement; Placement supervisor; Probationary year; Supervision; Mentorship; Teacher Education; Dialogue seminar; Skill and technology; Yrkeskunnande; Verksamhetsförlagd utbildning; VFU; VFU-lärare; VFU-handledare; Introduktionsår; Handledning; Mentorskap; Lärarutbildning; Dialogseminarium; Yrkeskunnande och teknologi;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i frågeställningar som berör handledarens yrkeskunnande. Benämningen handledare syftar i detta fall på lärare som är VFU-handledare för lärarstudenter eller mentorer för nyutexaminerade lärare. VFU och introduktionsår för nya lärare befinner sig i gränsområdet mellan utbildning och yrkespraktik. LÄS MER

  5. 5. Introduktionsåret. Möjligheter och svårigheter : En studie av nyblivna lärares och mentorers upplevelse av introduktionsåret

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jane Jaråker; [2013]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Lärare; Mentor; Intervju; Introduktionsåret;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie handlar om lärarens första år i yrket, introduktionsåret. Alla nyblivna lärare måste genomgå introduktionsåret med mentor innan de kan söka sin lärarlegitimation. Studiens övergripande syfte är att få kunskaper om hur introduktionsåret för nyblivna lärare fungerar i en kommun i mellersta Sverige. LÄS MER