Sökning: "Introvert children in preschool"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Introvert children in preschool.

  1. 1. Barn som visar introverta och extroverta personlighetsdrag i förskolan : Hur förskollärare resonerar kring introverta och extroverta personlighetsdrag och det pedagogiska arbetet med dessa kategorier av barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Andersson; Henrietta Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Extrovert; förskola; förskollärare; introvert; makt; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare tänker om barn som visar introverta respektive extroverta personlighetsdrag och hur förskollärarna tänker om det pedagogiska arbetet med dessa grupper av barn i förskolan.   För att få svar på vårt syfte och våra frågeställningar, bygger undersökningen på en kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. Är det inte okej att vara själv? : En kvalitativ studie kring förskollärares pedagogiska bemötande av och kunskap om introverta barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Persson; Elina Johansson; [2020]
    Nyckelord :Introvert children in preschool; knowledge; pedagogical approach; preschool teachers.; Introverta barn; pedagogiskt bemötande; kunskap; förskollärare.;

    Sammanfattning : I samhället värderas extroverta egenskaper högre än de typiska introverta dragen och är något som tidigt ifrågasätts i förskolan och skolan. Detta kan bero på en okunskap hos personalen, att man har attityden och synen av att det extroverta är strävansvärt eftersom skolan speglar samhällets norm. LÄS MER

  3. 3. Annebergsskolan - en undersökning av normkritiska pedagogiska rum

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Emma Vehmaa Arnberg; [2020]
    Nyckelord :norm-critical pedagogy; feminist pedagogy; normkritisk arkitektur; pedagogik; pedagogy; public pedagogy; feministisk arkitektur; Actor Network Theory; ANT; aktant och nätverk; Herman Hertzberger; klustrande arkitektur; clustering architecture; normkritisk pedagogik; feministisk pedagogik; allmän pedagogik; Jesper Magnusson; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The thesis investigates how a norm-critical perspective on learning can impact the architectural design, and the aim is not to challenge the school as a form but to mediate a more supportive learning environment. The norm-critical, feminist and public pedagogy highlights the necessity of change towards collective learning with the individual in mind that includes introvert and extrovert personalities as well as active and passive activities, challenging existing norms and acknowledge that pedagogic environments surround us and affect our everyday life and development as individuals in society. LÄS MER

  4. 4. Hörs de tysta barnen i förskolan? : En vetenskaplig essä om de blyga barnen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Albert Witten; [2019]
    Nyckelord :Shyness; quiet; introvert; social skills; socio-cultural; norm-critical; blyghet; förskola; tillbakadragen; social kompetens; kompetenta barn; sociokulturell; normkritisk;

    Sammanfattning : I min uppsats fördjupar jag mig i arbetet kring de som i allmänna ord benämns för blyga barn. Vad innebär det egentligen att vara blyg, är det ett personlighetsdrag som är svårt att ändra på, eller ett tillstånd som behöver bearbetas för att nå utveckling? Eller kan det rentav vara något som är ärftligt och därmed inte påverkbart? Vad innebär blyghet i förskolan för barnet och pedagogen och hur kan pedagoger lyfta de barn som inte syns eller hörs. LÄS MER

  5. 5. Pedagogisk dokumentation med barn i åldrarna 1–3 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Patricia Rågstad; [2017]
    Nyckelord :preschool; pedagogical documentation; curriculum; authority; influence; participation; phenomenology; förskola; pedagogisk dokumentation; läroplan; makt; inflytande; delaktighet; fenomenologi;

    Sammanfattning : This qualitative study describes how educators work with the educational documentation in relation to the curriculum's intentions and how the youngest children in pre-school activities are influenced and given involvement in this work. Based on the phenomenological theory of this study, four educators in about 30 minutes have shared their experiences and knowledge of this work during interviews. LÄS MER