Sökning: "Invandrare läromedel"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Invandrare läromedel.
1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER
2. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av läromedel som används i sfi-undervisningen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER
3. Ingrid eller Ibrahim - betydelsen av namn i SFI : En jämförande diskursanalys av två SFI-läromedel från år 2002 och 2021
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Textbooks within Swedish for Immigrants aims to teach immigrants the Swedish language and help them understand Swedish society. But one can ask: is there a representative picture of all people in Swedish society in these textbooks? This study aims to analyze which discourses are made visible regarding what kind of people are represented in textbooks for Swedish for Immigrants. LÄS MER
4. “Uttalet cementeras efter ett år” Uttalets plats i läromedel i nybörjarsvenska : En läromedelsanalys
L3-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Inom forskningen har man dragit slutsatsen att ett begripligt och lyssnarvänligt uttal har stor betydelse för hur talaren blir bemött. Det innebär att uttal är något som bör tränas i undervisning i svenska som andraspråk. LÄS MER
5. Gör alla uppgifter i boken! : Språkinlärning eller slöseri med tid - hur avgör läraren det?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I studien undersöktes en metod för analys och utvärdering av språkläromedelsuppgifter med stöd av språkinlärningsprinciper. Forskningsfrågan var om metoden kunde vara till hjälp för lärare i valet av läromedel för vuxna elever på svenska för invandrare kurs D. LÄS MER