Sökning: "Ire"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Ire.

  1. 1. EXPLORING TRACES OF ERT IN POST-PANDEMIC TEACHING PRACTICES AMONG SWEDISH TEACHERS

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Marcus Kristensen; [2023-07-03]
    Nyckelord :Emergency Remote Teaching; ; ERT; ; IRE; ; Reflexive thematic analysis; ; post-pandemic teaching practices;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis aims to explore how upper-compulsory and upper-secondary teachers talk about their (emergency) remote teaching practices, and if and in what manner such remote teaching practices have had consequences for teachers’ post-pandemic teaching practices. Theory: This thesis takes its theoretical outset from a sociocultural perspective, focusing on analytical concepts such as the Zone of Proximal Development, Scaffolding and the Initiation – Response – Evaluation for understanding teaching practices. LÄS MER

  2. 2. "Man känner att man verkligen lyckas fånga dom" : En lärares uppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabelle Åstrand; Michelle Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Talk; IRE; IRF; presentational talk; exploratory talk; exploring talk; primary school; elementary school; primary school teacher; pupil; closed questions; open questions; Samtal; IRE; IRF; kunskapsreproducerande samtal; kunskapsutforskande samtal; lågstadiet; grundskola; lågstadielärare; elev; slutna frågor; öppna frågor;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att ge djupgående kunskap om en lågstadieläraresuppfattningar om och användning av kunskapsreproducerande och kunskapsutforskande samtal i svenskundervisning. Studien har en teoretisk utgångspunkt i fenomenologi och är utformad som en fallstudie med tre klassrumsobservationer i årskurs 1 och en uppföljande intervju med klassläraren. LÄS MER

  3. 3. Kommunikation och subtraktion i årskurs 3 : En empirisk studie om tankar och kommunikation genom subtraktionsbegreppet inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Kawthar Kassem Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Subtraktion; kommunikation; normer; språkliga redskap; konkret material;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur läraren arbetar med begreppet subtraktion i klassrummet. Studiens teoretiska utgångspunkt är den sociokulturella teorin. Begreppen som studien fokuserar på är språkliga redskap och materiella redskap. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på litteratursamtal : En studie om mellanstadielärares användning och inställning till litteratursamtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lucas Färdig; Lucia De La Espriella Stenberg; [2022]
    Nyckelord :literature discussion; middle school teachers; interview; teaching strategies; collaborative learning; zone of proximal development; IRE; litteratursamtal; mellanstadielärare; intervju; arbetssätt; kollaborativt lärande; proximala utvecklingszonen; IRE;

    Sammanfattning : Denna empiriska studie avser att undersöka hur en grupp mellanstadielärare använder sig av litteratursamtal i undervisningen och deras inställning till arbetssättet. Tidigare forskning visar att litteratursamtal har positiva effekter på elevers lärande. LÄS MER

  5. 5. Muntlig kommunikation i matematiken : En litteraturstudie om lärarens användning och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; Amanda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; muntlig kommunikation; deltagande; samtal; matematikspråk; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Matematiken kan vara det ämne i skolan som ger mest upphov för oro och motgångar för dagens elever, genom att införa mer muntlig kommunikation kan matematiken upplevas mer lustfylld och rolig. För att få en inblick i lärarens användning av muntlig kommunikation och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematiken kommer litteraturstudien besvara varför lärare använder sig av muntlig kommunikation i matematik. LÄS MER