Sökning: "Irrationality on stock market"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Irrationality on stock market.

  1. 1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Fredrik Hermodsson; Viktor Gamstorp; [2023]
    Nyckelord :Behavioral finance; risk propensity; social media; cognitive dissonance; overconfidence; regret aversion; irrationality.; Beteendeekonomi; riskbenägenhet; sociala medier; kognitiv dissonans; överdrivet självförtroende; ångeraversion; irrationalitet.;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER

  2. 2. Finansiell rådgivning i den postmoderna samtiden

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Emil Dahlqvist; Matilda Engberg; [2021]
    Nyckelord :stock market influencers; financial advice; herd behavior; irrationality; postmodernism; rationality; availability heuristic; börsinfluencers; finansiell rådgivning; flockbeteende; irrationalitet; postmodernism; rationalitet; tillgänglighetsheuristik;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att studera det nya fenomenet börsinfluencers och deras samexistens med professionella licensierade rådgivare samt beskriva på vilket sätt betydelsen av den finansiella rådgivarrollen kan ha förändrats, något som inte har behandlats av tidigare forskning. Studiens genomförande utgår från det teoretiska ramverkets nyckelbegrepp Det klassiska ekonomiska finansparadigmet, beteendevetenskaplig finans, den rationella investeraren, den irrationella investeraren, egna fundamentala analyser, flockbeteende & tillgänglighetsheuristik, professionella rådgivare, börsinfluencers och postmodernism som tillsammans bildar analysmodellen. LÄS MER

  3. 3. Price Shocks and Investor Irrationality

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomi

    Författare :Fredrika Bruu; Emma Åkerstén; [2020]
    Nyckelord :Overreactions; Underreactions; Stock Market Reactions; Price Shocks; Contrarian Strategy;

    Sammanfattning : This paper replicates the research conducted by Benou and Richie (2003) on overreactions among investors to news or events causing large price changes to occur in the stock market. While the original study focuses solely on large price decreases among well-established firms listed in the S&P 100 index on the U.S. LÄS MER

  4. 4. Investor Sentiment: An empirical study on Swedish Industries

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Hugo Väljamets; Malak Sekkat; [2016]
    Nyckelord :Investor sentiment; consumer confidence; industry returns; irrationality; Sweden; Business and Economics;

    Sammanfattning : We decompose the monthly Swedish consumer confidence index into a rational part based on fundamentals and an irrational part based on exogenous, irrational beliefs. Subsequently, we investigate the impact of investor irrationality and its short-term predictability on industry returns in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Landslaget vinner – rationaliteten försvinner? : En studie av fotbollslandskampers påverkan på olika aktieindex

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Henrik Fagerstedt; Viktor Levinson; [2016]
    Nyckelord :National football team; match outcome; behavioral finance; abnormal return; stock market index; equity returns; mood; irrationality; Fotbollslandslag; matchutfall; behavioral finance; abnormal avkastning; aktieindex; aktieavkastning; humör; irrationalitet;

    Sammanfattning : Purpose The purpose of this study is to investigate whether abnormal return patterns can occur on different share indices, as a result of the outcome in national team matches. The subordinary aim is to investigate whether there are differences between the three share indices, (small-, mid- and large cap) depending on the match category and how it relates regarding the five countries in the study. LÄS MER