Sökning: "Irrationality on stock market"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Irrationality on stock market.
1. Sociala mediers påverkan på investerares riskbenägenhet : En undersökning av medierande faktorer
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Det senaste decenniet har användandet av sociala medier exploderat och blivit en plattformdär information och tips om aktier och investeringar delas ut. Unga personer är de störstaanvändarna av sociala medier, och tidigare studier visar att denna åldersgrupp uppvisar ettmer riskfyllt beteende på aktiemarknaden. LÄS MER
2. Finansiell rådgivning i den postmoderna samtiden
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turismSammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att studera det nya fenomenet börsinfluencers och deras samexistens med professionella licensierade rådgivare samt beskriva på vilket sätt betydelsen av den finansiella rådgivarrollen kan ha förändrats, något som inte har behandlats av tidigare forskning. Studiens genomförande utgår från det teoretiska ramverkets nyckelbegrepp Det klassiska ekonomiska finansparadigmet, beteendevetenskaplig finans, den rationella investeraren, den irrationella investeraren, egna fundamentala analyser, flockbeteende & tillgänglighetsheuristik, professionella rådgivare, börsinfluencers och postmodernism som tillsammans bildar analysmodellen. LÄS MER
3. Price Shocks and Investor Irrationality
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för finansiell ekonomiSammanfattning : This paper replicates the research conducted by Benou and Richie (2003) on overreactions among investors to news or events causing large price changes to occur in the stock market. While the original study focuses solely on large price decreases among well-established firms listed in the S&P 100 index on the U.S. LÄS MER
4. Investor Sentiment: An empirical study on Swedish Industries
Magister-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionenSammanfattning : We decompose the monthly Swedish consumer confidence index into a rational part based on fundamentals and an irrational part based on exogenous, irrational beliefs. Subsequently, we investigate the impact of investor irrationality and its short-term predictability on industry returns in Sweden. LÄS MER
5. Landslaget vinner – rationaliteten försvinner? : En studie av fotbollslandskampers påverkan på olika aktieindex
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Purpose The purpose of this study is to investigate whether abnormal return patterns can occur on different share indices, as a result of the outcome in national team matches. The subordinary aim is to investigate whether there are differences between the three share indices, (small-, mid- and large cap) depending on the match category and how it relates regarding the five countries in the study. LÄS MER