Avancerad sökning
Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Testverktyg - skolans Columbi ägg? : En jämförande studie av två tester som kan användas i skolan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Det finns många olika typer av tester som används i skolan för att upptäcka läs- och skrivsvårigheter hos elever. Dessa tester saknar vetenskaplig grund men används ändå i skolan. Detta arbete har därför undersökt två tester, ett screeningtest – Läskedjor-2, och ett kartläggningstest – Kartläggaren. LÄS MER
2. Ett osynligt handikapp : En studie om läsproblematikens orsaker och skolans ansvar
M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien var att få en bredare bild av läsproblematik, vad det innebär och hur det kan uppkomma. Detta för att lärare ska kunna arbeta förebyggande i klassrummet. Syftet var även att titta närmare på det ansvar och de möjligheter skolan har i arbetet för att hjälpa elever med läsproblematik. LÄS MER