Sökning: "Islam Västerländska Läroböcker"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Islam Västerländska Läroböcker.
1. Representationen av etnisk mångfald i läroböcker : En kvalitativ visuell textanalys av samhälls- och naturorienterande läroböcker för årskurs 1-3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie analyserades representationen av etnisk mångfald i samhälls- och naturorienterande läroböcker för årskurs 1-3. I studien analyserades och jämfördes läroböckerna Boken om SO 1-3 (2013), Boken om NO 1-3 (2013), Puls SO-boken 1-3 (2011) och Puls NO-boken 1-3 (2011), vilka getts ut av förlagen Liber AB respektive Natur och Kultur. LÄS MER
2. Läroboks-muslimer : En postkolonial diskursanalys av gymnasieskolansläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Uppsatsen Läroboks-muslimer behandlar postkoloniala föreställningar och stereotyper i läromedel avsedda för den svenska gymnasieskolan. Studiens syfte har varit att kartlägga och analysera hur islam och muslimer framställs i fyra av gymnasieskolans läroböcker; tillvägagångssättet studien använt sig av har varit att genom diskursanalysen som metod och med avstamp i den kritiska postkoloniala teoribildningen, kartlägga och analysera postkoloniala typifieringar av islam och muslimer med avgränsning på om och i sådana fall hur, läromedelsförfattarna skildrar: 1. LÄS MER
3. Islam i religionsundervisningen
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka och analysera religionslärarens tal om islam. Frågeställningarna är följande: Vilka diskurser förekommer i lärares tal om islam relaterat till undervisningssituationer? Vilka diskurser om islam artikuleras enligt lärarna av eleverna i under-visningen? Hur beskriver lärarna att de arbetar med läroböcker i undervisningen? För att besvara arbetets syfte och frågeställning har jag intervjuat sju behöriga, verksamma gmnasielärare på två gymnasieskolor. LÄS MER
4. Att skildra oss och dem : Hur de abrahamitiska religionerna framställs i svenska läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de abrahamitiska religionerna framställs i fyra läromedel i religionskunskap för gymnasiet, analysera likheter och skillnader mellan äldre och nyare läromedel samt analysera hur eurocentriska/orientalistiska och kristocentriska perspektiv tar sig uttryck i texterna. Mitt material bestod av fyra läroböcker i religionskunskap för gymnasiet. LÄS MER
5. Den västerländska muslimen : Hur islam framställs i västerländska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : .... LÄS MER