Sökning: "It Linden"

Visar resultat 1 - 5 av 212 uppsatser innehållade orden It Linden.

  1. 1. "Om vi inte gör trasmattor i framtiden är det ren dumhet": En etnologisk studie av vävd betydelse och tradition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Tove Lindén; [2024]
    Nyckelord :trasmattor; rag rugs; textilt hantverk; textile craft; tradition; textilt arv; textile inheritance; material culture; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study rag rugs as a textile object and how people create meaning with rag rugs focusing on tradition and memory. The thesis is based on a contemporary research material consisting of answers from a survey and interviews containing people’s thoughts and experiences around rag rugs. LÄS MER

  2. 2. ”Trygghet, trygghet, trygghet går före allt.” : En kvalitativ studie om hur de trygga relationerna i förskolan påverkar barns utforskande under leksituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Håkansson; Emma Lindén; [2024]
    Nyckelord :Attachment; Security; Secure relationships; Attachment theory; Attachment hierarchy; Insecure relationships; Children s needs; Secure base; Safe haven; Strategies; Children; Preschool teacher; Anknytning; Trygga relationer; Trygghet; Anknytningsteorin; Anknytningshierarki; Otrygga relationer; Barns behov; Trygg bas; Säker hamn; Strategier; Barn; Pedagoger; Förskollärare;

    Sammanfattning : När barn börjar i förskolan kan det innebära en stor omställning där barnen får möjligheter till att skapa nya relationer. Relationerna som utvecklas i förskolan kommer att ligga till grund för barns välbefinnande. LÄS MER

  3. 3. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER

  4. 4. Chasing the Night: Understanding the Value of Enthusiasts in Dark Sky Tourism : An exploratory study

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Stephanie Lindén; Arvid Talp; [2024]
    Nyckelord :Dark Sky Tourism; Experience value; Perceived Value; Night Sky; Tourism; Value;

    Sammanfattning : In the academic field of tourism, a relatively new type of tourism called Dark Sky Tourism is emerging. In this touristic field, there is a lack of studies focused on the individual tourist perspective. Therefore, this paper explores the perceived values of Dark Sky Tourism (DST). LÄS MER

  5. 5. Gården som undervisningsmiljö : Förskollärares uppfattningar av undervisning på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cathrin Lindén; Elin Wahlgren; [2024]
    Nyckelord :Förskollärare; förskolans gård; undervisning; utmaningar;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan: Lpfö 18 (Skolverket 2018) fastslår att barn ska erbjudas undervisning i förskolans varierande miljöer, såväl inomhus som utomhus. Tidigare forskning visar att mycket tid i förskolan spenderas utomhus, främst på förskolans egna gård, men att undervisning trots det inte prioriteras under utomhusvistelse. LÄS MER