Sökning: "Jämförelse mellan arabiska och svenska språket"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Jämförelse mellan arabiska och svenska språket.

  1. 1. Comparison between the SiP-test (Situated Phoneme test) and conventional Swedish SIN (TiB)-test (Speech in Noise Test). : An experimental comparison of two methods for speech perception in people with Arabic as mother tongue.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Elpida Saridou; [2023]
    Nyckelord :Speech perception; speech recognition test; speech in noise test; speech test; Swedish speech perception test; situated phoneme test; non-native; bilingualism;

    Sammanfattning : Background: The difficulties for people to understand and perceive speech in second languages in the presence of background noise is well documented in the literature. Similar difficulties have been reported in bilinguals. LÄS MER

  2. 2. Introduktion av karaktärer vid berättande hos flerspråkiga svensk-arabisktalande barn med respektive utan språkstörning

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Pascale Wehbe; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; narrativ förmåga; karaktärsintroduktion; språkstörning; MAIN; CLT;

    Sammanfattning : Inom det kliniska arbetet för logopeder finns det behov av fler riktlinjer och bedömningsmaterial för att kunna bedöma flerspråkiga barn. Därför finns det även behov av mer forskning gällande flerspråkiga barns språkutveckling och mer information om flerspråkigabarn med språkstörning. LÄS MER

  3. 3. Väpnad eller väpnat jihad? Svår eller svårt sudoku? En undersökning av genustilldelningen hos ett antal icke-engelska importord i svenskan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anders Johansson; [2015-10-23]
    Nyckelord :genus tilldelning ; importord; svenska;

    Sammanfattning : Detta arbete består i en kvalitativ undersökning av svensk genustilldelning hos ett mindre antal ord, sammanlagt 25, importerade från arabiska, franska, italienska, japanska och kinesiska mellan ca 1982–2008. Materialet undersöks på grundval av semantiska och formella (fonologiskmorfologiska) genuskriterier samt tidigare forskning om engelska importord i svenskan. LÄS MER

  4. 4. Den lexikala förmågan hos en- och flerspråkiga skolbarn, med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tiiu Eklund; Natali Jankulovska; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur den lexikala förmågan, avseende förståelse, produktion och organisation, förhåller sig till varandra hos barn med olika språkliga fårutsättningar. I undersökningen ingick det sammanlagt 24 forskningspersoner som var indelade i tre grupper; enspråkiga med språkstörning, flerspråkiga med språkstörning samt flerspråkiga med typisk språkutveckling. LÄS MER