Sökning: "Jämförelse mellan svenska språket och modersmålet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Jämförelse mellan svenska språket och modersmålet.

  1. 1. Interaktion i klassrummet : En jämförelse mellan en andraspråksklass och en främmandespråksklass

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lawin Ismail-Mustafa; [2022]
    Nyckelord :Interaktion; interaktionsmodeller; affektiva faktorer; språkinlärning; andraspråksklass; främmandespråksklass; svenska som andraspråk; spanska som främmandespråk; målspråksanvändning; modersmålsanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra interaktionen i en andraspråksklass med interaktionen i en spanska som främmandespråksklass, och att undersöka vilka olika interaktionsmodeller som kan hittas. Studien har utgått ifrån elevernas perspektiv och skiljer sig i detta avseende från tidigare forskning. LÄS MER

  2. 2. Att våga gå utanför sin komfortzon : Inlärardrag i rysktalande elevers texter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maria Christensen Voynova; [2016]
    Nyckelord :Andraspråk; främmandespråk; interimspråk; främmandespråksinlärning; andraspråksinlärning; kommunikativ kompetens; inlärardrag; kodväxling; bokstavliga översättningar; lån; parafras; generalisering; övergeneralisering; förenkling; helfrasanvändning;

    Sammanfattning : Alla språkinlärare, oavsett om de studerar ett nytt språk i det land där det talas (andraspråksinlärare) eller utom-lands (främmandespråksinlärare), har emellanåt problem att formulera sig och även göra sig förstådda på det nya inlärarsspråket, interimspråket, vilket utmärks av ett antal generella inlärardrag som tillfälliga lån, parafraser, generaliseringar, övergeneraliseringar, förenklingar och helfrasanvändning. Genom att analysera diverse elev-texter, skrivna av både andra- och främmandespråkselever, syftar denna uppsats till att kartlägga inlärardragens förekomst och frekvens samt utföra en jämförelseanalys mellan och inom grupperna andraspråkselever (SAS-elever) respektive främmandespråkselever (SFS-elever). LÄS MER

  3. 3. Minoritetsspråkliga elevers undervisning : En jämförelse mellan svenska och norska styrdokument

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ann-Christine Andersson; [2010]
    Nyckelord :native language; governing documents; Norwegian compulsory school; Swedish compulsory school; modersmål; styrdokument; norsk grundskola; svensk grundskola;

    Sammanfattning : Many students in the Swedish and Norwegian compulsory school do not have quali­fi­cation to search for further education. There is a large part of those pupils who have a different native language than the country’s majority language. LÄS MER

  4. 4. Den lexikala förmågan hos en- och flerspråkiga skolbarn, med och utan språkstörning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Tiiu Eklund; Natali Jankulovska; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur den lexikala förmågan, avseende förståelse, produktion och organisation, förhåller sig till varandra hos barn med olika språkliga fårutsättningar. I undersökningen ingick det sammanlagt 24 forskningspersoner som var indelade i tre grupper; enspråkiga med språkstörning, flerspråkiga med språkstörning samt flerspråkiga med typisk språkutveckling. LÄS MER