Sökning: "Jörgen Nilsson"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Jörgen Nilsson.
1. Kvinnors lärmiljöer på yrkesinriktade mansdominerande gymnasieprogram
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka vad kvinnliga elever säger vara särskilda utmaningar i kvinnors lärmiljöer på de yrkesinriktade mansdominerade programmen, speciellt inom byggsektorn där byggprogram, VVS-program och el-program är tillhörande. Dessa program är av gammal tradition mansdominerande och verkar inte ha förändrats mycket under de senaste tio åren där exempelvis VVS-programmet på nationell nivå bara har 2. LÄS MER
2. Saknas den historiska dimensionen? : Om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Arbetet handlar om matematikens kulturhistoria ur ett didaktiskt perspektiv i gymnasieskolans undervisning. Syftet är dels att undersöka hur lärare och elever ser på matematikens historia och dess inkluderande i matematikundervisningen, dels om det finns en diskrepans mellan olika läroboksförfattare hur man tolkar Skolverkets intention om att ge eleverna möjlighet att relatera matematiken till ett historiskt sammanhang. LÄS MER
3. Ändrat gångavstånd till en utrymningsväg – En analys av vilka faktorer som bör tas i beaktande vid dimensionering
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för BrandteknikSammanfattning : The allowed travel distance has probably not been determined scientifically. Yet it indirectly takes a number of factors into account and should therefore not only be seen as a distance that takes a certain time to walk, but also as a certain level of safety. LÄS MER
4. Den moderna kommunikationen : En rapport om instant messaging och hur det används av unga vuxna studenter.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
5. Ledarskap i klassrummet : En studie om lärarstudenters uppfattningar om ledarskapet i lärarrollen under utbildningstiden
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera lärarstudenters uppfattningar om ledarskapet under utbildningstiden, samt att undersöka om det för dessa studenter finns några särskilda förutsättningar, som underlättar för utvecklandet av ett väl fungerande ledarskap, och vilka i så fall dessa är. Den metod som används i studien är dokumentanalys av lärarstudenters texter i form av reflektionsblad över sin praktik under fyra praktikperioder, dvs alla praktikperioderna studenterna har i det allmänna utbildningsområdet i sin lärarutbildning. LÄS MER