Sökning: "Jörn From"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Jörn From.
1. Att vara medveten om krig : En historiedidaktisk studie om hur lärare arbetar för att utveckla elevers historiemedvetande genom undervisning om militära konflikter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to explore how six history teachers in the later years of primary school teach about military conflicts. The aim is also to explore how the teachers are teaching to develop the students’ historical consciousness. The method used in this study is semi-structured interviews. LÄS MER
2. Förintelsen närvaro i nuet : En studie om hur minnen från ett traumatiskt förflutet lever kvar hos vuxna barn till Förintelseöverlevande.
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : This masters thesis examines children of Holocaust survivors otherwise known as second-generation survivors. The aim is to research how memories from a traumatic past, which affected the survivor’s parents during the Holocaust, lives on and continues to affect the lives of those who were not there to experience them. LÄS MER
3. Motivation för laborationer : En intervjustudie med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare beskriver elevers motivation i kemiundervisningen med särskilt fokus på laborationer, specifikt öppna laborationer. Datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer av fyra lärare, varpå intervjuerna transkriberades och analyserades med en induktiv tematisk analys. LÄS MER
4. “Men om det blir som jag tror så kommer samhället att vara jämställt mellan kvinnor och män om några år.” : En kvalitativ studie om svenska elevers uppfattningar om jämställdhet då, nu och sedan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Gender equality has long been a part of the curriculum for the Swedish school system. The subject is meant to permeate all aspects of school operation and teachers' education in the classroom. History as a subject is no exception. Although it is part of the school curriculum and practice, there is a lack of studies concerning the topic. LÄS MER
5. Historiekultur i dramadokumentären Stockholms blodbad : Kampen om tronen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : The purpose of this thesis is to study the 2021 documentary series Stockholm’s blodbad – Kampen om tronen from a historical cultural perspective using narrative analysis and film theory. The foundation for the analysis is to be found in Jörn Rüsen’s definition of history culture, where historical narratives are seen as part of a collective identity, and where different dimensions of history culture are balanced to create an impression of truth. LÄS MER