Sökning: "JESSICA OHLSSON"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden JESSICA OHLSSON.

  1. 1. Barn som upplever våld i nära relationer : En litteraturöversikt med fokus på konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

    Författare :Jennie Delin; Jessica Ohlsson; [2021]
    Nyckelord :Children; Children´s experiences; Children´s perspective; Consequences; Domestic violence; Intimate partner violence; Barn; Barns erfarenheter; Barns perspektiv; Konsekvenser; Våld i hemmet; Våld i nära relation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trots att barn har ett skyddsnät i form av lagar och riktlinjer har vart tionde barn iSverige någon gång upplevt våld i nära relation. Våldet kan ta sig i uttryck på olika sätt, till exempel fysiskt, psykiskt eller sexuellt. Barns utsatthet påverkades av flera olika faktorer blandannat personliga egenskaper, kultur och normer. LÄS MER

  2. 2. Hållbar utveckling utifrån perspektivet resurshållning i Hem-och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica ohlsson; [2018]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Resurshållning; Hem-och konsumentkunskap; ekologiskt;

    Sammanfattning : Syftet med min empiriska studie är att undersöka några elevers och Hem- och konsumenkunskapspedagogersuppfattning om begreppet hållbar utveckling utifrån perspektivet resurshållning.Ser vi till dagens samhälle är de allra flesta medvetna om att det måste till en förändring avvårt beteende för att hejda den alltmer negativa miljöpåverkan på vår jord. LÄS MER

  3. 3. Sustainable Communication or Communicating Sustainability? : A qualitative research studying sustainable marketing practices at IBM, Max Burgers & H&M

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ohlsson; Jessica Riihimäki; [2015]
    Nyckelord :Marketing; Sustainability; IBM; Max; Max Burgers; H M; Sustainable marketing; Communication; Sustainable business; hållbarhet; Marknadsföring; IBM; Max; Hållbar marknadsföring; företagsekonomi;

    Sammanfattning : The demand for sustainability initiatives is increasing by both consumers and organizations (Gittell, et al. 2013). It changes the way businesses are operating and communicating, hence the interest for sustainable marketing has increased. LÄS MER

  4. 4. Streaming to the Future: An explorative study about Generation Z and its music consumption

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Jessica Mansourati; Erik Ohlsson; [2015]
    Nyckelord :Generation Z; music consumption; music streaming; willingness to pay; probability to pay;

    Sammanfattning : The music industry has changed rapidly during the last years. In Sweden, the market has become almost completely digitalized in less than a decade. LÄS MER

  5. 5. Inskolning av adopterade barn i förskolan : - en studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexandra Dahlbäck; Erika Ohlsson; Jessica Borglund; [2014]
    Nyckelord :Adoption; inskolning; förskola; anknytningsteori; Bowlby.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är dels att belysa och synliggöra på vilket sätt som ett adopterat barn blir bemött av lärare vid inskolning samt att få en föreställning om hur vårdnadshavarna uppfattar inskolningen. Studien vilar på Bowlbys anknytningsteori och utgår från följande frågor:  På vilket sätt beskriver lärarna en inskolning av adopterade barn?  Hur uppfattar vårdnadshavarna förskolans inskolning? Vi intervjuade två vårdnadshavarpar till adopterade barn och två lärare som har inskolat adopterade barn på förskolan. LÄS MER