Sökning: "JOHN JÖNSSON"

Visar resultat 16 - 17 av 17 uppsatser innehållade orden JOHN JÖNSSON.

  1. 16. Cross-Border Listings and Price Discovery: Evidence from UK- and US-listed Swedish Stocks

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :John Bäckman; Linda Hellberg; Anna Jönsson; [2004]
    Nyckelord :Cross-border listings; ADR; Stockholm stock exchange; London stock exchange; Nasdaq; Cointegration; Error correction model; Price discovery; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Objective: The objective of this study is to examine the extent to which the London stock exchange and the US stock exchange Nasdaq respectively contributes to the price discovery of Swedish stocks listed on the Stockholm stock exchange, the London stock exchange and the US stock exchange Nasdaq. Method: The study is a replicate study of the studies by Grammig, Melvin and Schlag (2000) and Eun and Sabherwal (2003). LÄS MER

  2. 17. Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Smrtnik; John Söderström; Mikael Voltaire; [2003]
    Nyckelord :Läkemedelsindustri; Möjligheter; Inköpsprocess; Inköpsstrategi; Leverantörsrelationer; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Möjligheter för en konkurrenskraftigare organisation genom utveckling av inköpsprocess - En empirisk fallstudie av Pharmacia AB, Helsingborg Författare: Simon Smrtnik, John Söderström, Mikael Voltaire Handledare: Christer Kedström och Paul Jönsson Seminarium: Magisterseminarium med inriktning Strategic Management inom institutionen för Företagsekonomi vid Ekonomihögskolan Lund, den 31 januari 2003. Nyckelord: läkemedelsindustri, möjligheter, inköpsprocess, inköpsstrategi, relationer Problem: Omstruktureringen i läkemedelsbranschen har gett upphov till möjligheter att stärka konkurrenskraften genom utveckling av effektivare inköpsfunktion i en alltmer konkurrensintensiv marknad. LÄS MER