Sökning: "JOHN JÖNSSON"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade orden JOHN JÖNSSON.

  1. 6. Skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande: Hur lärare ställs inför olika utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Jönsson; Maria Andersson; [2019]
    Nyckelord :deliberativ kommunikation; demokrati; demokratifostran; demokratimodeller; elevinflytande; läroplan; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att beröra problemområdet inom skolans verksamhet gällande hur skolans demokratiska uppdrag samt elevinflytande kommer till uttryck i praktiken. Syftet med studien är att, utifrån ett lärarperspektiv, undersöka hur sju lärare väljer att arbeta kring skolans demokratiska uppdrag samt med elevinflytande. LÄS MER

  2. 7. Vi är våra relationer: så kan din barndom påverka dina relationer som vuxen.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Felicia Jönsson; Emma Lyon; [2019]
    Nyckelord :a​ttachment theory; relationships; attachment patterns; primary caregiver; adulthood; love; a​nknytningsteorin; relationer; anknytningsmönster; primär vårdgivare; vuxen ålder; kärlek; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to see if a person's perceived attachment style and experiences as a child affects how they behave in and look at relationships in adulthood. Previous research has shown that at the age of one a child already starts to store memories and experiences of how it is to integrate with others. LÄS MER

  3. 8. Specialpedagogers arbete i fo?rskolan med fokus pa? inkludering. Special educators work in preschool with focus on inclusion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Jönsson; Sofie Nerbrink; [2014]
    Nyckelord :Inclusion; special educator; children with special needs;

    Sammanfattning : How do special educators work to include children with special needs in preschool? That was the question that our thesis proceeded from, and the purpose was to get an insight in the methods used by the special educators to achieve inclusion.Our questions were:• Is Swedish preschool a place for inclusion?• How are special educators work organized and focused?• Which experiences do special educators have working with children with specialneeds in preschool, and what role do they mean that inclusion plays in this work?Our procedure in this enquiry was to perform semi-structured interviews with 5 different special educators in two different cities. LÄS MER

  4. 9. Självbedömning- En studie av självbedömning i grundskolans senare år

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sandra Gabrielsson; [2014]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsmatris; formativ bedömning; självbedömning; återkoppling;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument anger att eleverna ska öva upp sin förmåga att bedöma sina egna prestationer. Denna empiriska undersökning av kvalitativ karaktär har som syfte att synliggöra hur självbedömning utvecklar elevernas skriftliga förmåga i engelska för grundskolans senare år genom att besvara hur väl elevernas förmåga att bedöma sina egna texter på engelska utvecklas samt hur kvalitén på elevernas skrivna texter utvecklas av arbete med självbedömning under undersökningsperioden. LÄS MER

  5. 10. L'usage du monde dans les romans de l'exil et du retour: quatre romans contemporains à la lumière d'une littérature-monde en français

    Master-uppsats, Lunds universitet/Franska; Lunds universitet/Masterprogram: Litteratur - Kultur – Media

    Författare :John Jönsson; [2014]
    Nyckelord :Manifeste pour une littérature-monde; La république mondiale des lettres; Littérature-monde; Où est la littérature mondiale?; World literature; Assia Djebar; Tahar ben Jelloun; Milan Kundera; Eduardo Manet; littérature déconcertante; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This master’s thesis deals with the current situation of World literature in a French perspective. It elaborates how theoretical and critical contributions surrounding the polemic Manifeste pour une littérature-monde en français, signed by 44 writers and published in Le Monde 2007, in essence point toward a critique of La Francophonie and French universalism, and also toward a reconfiguration of the map of the French speaking literary world. LÄS MER