Sökning: "Jag-Du"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Jag-Du.

  1. 1. Mötet mellan lärare och elev : Martin Bubers filosofi applicerad på den nutida pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Dan Berg; [2023]
    Nyckelord :Meeting; pedagogy; authenticity; focal point; relations; Möte; pedagogik; autenticitet; brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Den relationella pedagogiken är svårformulerad. Därtill är den svår att undersöka empiriskt. Martin Bubers dialogfilosofi ger dock ett väl genomtänkt stöd för teoribildningen och diskussionen om den relationella pedagogik som jag applicerar på den nutida svenska skolan. LÄS MER

  2. 2. Lit by the Innermost Beauty : Explorations in Balthasarian Beauty,Theological Aesthetics, and the Arts

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Arvid Sjöstedt Pellikka; [2022]
    Nyckelord :Theological Aesthetics; Systematic Theology; Hans Urs von Balthasar; The gestalt of Christ; Peter Fuller; Aesthetics; Art; Beauty; Teologisk estetik; Systematisk teologi; Hans Urs von Balthasar; Kristi gestalt; Peter Fuller; Estetik; Konst; Skönhet;

    Sammanfattning : I denna uppsats studeras den romersk-katolska teologen Hans Urs von Balthasars teologiska estetik. Mer specifikt utgör uppsatsen en analys av von Balthasars konceptualisering av skönhet, och hur denna förståelse av skönhet kan användas för att teologiskt belysa frågor som berör konst och estetiska uttryck. LÄS MER

  3. 3. ” …OCH EN DEL DOM HAR DET BARA, FINGERTOPPSKÄNSLAN!” : En kvalitativ studie om fritidspedagogers syn på relationsskapandet med barnen i fritidsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lukas Johansson; [2020]
    Nyckelord :omsorgsuppdraget; tyst kompetens; naturbegåvning; Jag-Det; Jag-Du; instrumentellt synsätt; interaktionistiskt synsätt; den mellanmänskliga vägen;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att bidra med förståelse kring fritidspedagogers uppfattning och arbete med ämnet relationsskapande med barn, och hur yrkesgruppens ambitioner i arbetet ter sig. Studien baseras på fyra kvalitativa intervjuer med fritidspedagoger, vilka besitter varierande erfarenhet och arbetar på fyra olika skolor inom Umeå kommun. LÄS MER

  4. 4. Mångkulturalitet och religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leunora Mustafa; Gustaf Ledeby; [2020]
    Nyckelord :exkludering; inkludering; kommunikation; Martin Buber; mångkulturalitet; relation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån de ställda frågeställningarna undersöka hur lärare arbetar med didaktiska utmaningar i ett mångkulturellt klassrum i undervisningen och hur mångkulturaliteten påverkar undervisningen. Det som undersökts är vad för verktyg som behövs för att motarbeta dessa utmaningar lärarna ställs inför. LÄS MER

  5. 5. Vårdnadshavares perspektiv på tillitsfulla relationer : En kvalitativ studie av vårdnadshavares uppfattningar och beskrivningar av tillitsfulla relationer mellan dem och förskolans pedagoger.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Joanna Carlsson; Linn Björkebo; [2020]
    Nyckelord :Tillitsfulla relationer; relationer; vårdnadshavare; pedagog; förskola; hem;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om och förståelse för vårdnadshavares perspektiv på tillitsfulla relationer mellan förskola och hemmet, vilket lyfts fram i läroplanen som en betydelsefull del av förskolans utbildning (Skolverket, 2018, s. 8). LÄS MER