Sökning: "Janina Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Janina Lärare.

  1. 1. Undervisning i förskolan : En studie om uppfattningar av undervisning uttryckta av förskolans lärare.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Janina Carlén; [2020]
    Nyckelord :förskola; undervisning; utbildning; reviderad läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap om hur lärare i förskolan uppfattar undervisningsbegreppet i förskolans kontext. Studien syftar även till att undersöka hur lärare ser på sin egen roll i undervisningen samt om lärarna uppfattar att begreppet undervisning kan bidra till förskolans utveckling. LÄS MER

  2. 2. Att skriva sig till läsning : En jämförelse av hur personal på tre olika skolor förhåller sig till metoden, samt vilka fördelar och nackdelar som finns med att använda den

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Lehtosaari; Janina Pudas; [2018]
    Nyckelord :ASL; intervjuer; observationer; finländska influenser; läs- och skrivinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur rektor, speciallärare och lärare förhåller sig till metoden ASL på tre olika skolor. Vi har använt oss av intervjuer med ljudinspelningar och observationer för att samla in data. Som teori och stöd för analysen har didaktikens fyra grundfrågor vad, hur, varför och vem använts. LÄS MER

  3. 3. Läsvänlig litteratur som skildrar utanförskap : En studie om oavsiktliga konsekvenser och symboliskt våld i skolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Hillevi Olterman; Janina Kingstedt; [2015]
    Nyckelord :symbolic violence; unintended consequences; reading ability; social exclusion; symboliskt våld; oavsiktliga konsekvenser; läskunskap; socialt utanförskap;

    Sammanfattning : Denna uppsats belyser oavsiktliga konsekvenser som kan uppstå när skolpersonal rekommenderar läsvänliga böcker som skildrar utanförskap. Uppsatsen ämnar söka svar på om skolans pedagogiska åtgärd att rekommendera läsvänliga böcker kan ses som en oavsiktlig symbolisk våldföring samt undersöka vilka etiska dilemman som kan uppstå på grund av att böckerna skildrar utanförskap. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare kan stödja rektorns pedagogiska ledarskap : – Relationen mellan rektor och lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Janina Westin; Linda Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Pedagogical leadership; principal; teacher; relations; Pedagogiskt ledarskap; rektor; lärare; relationer;

    Sammanfattning : Syftet för den kvalitativa undersökningen är att undersöka om och hur lärare kan stödja rektorns pedagogiska ledarskap. Undersökningen framförs ur rektorns perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Lärarutbildning i fokus : Om de finska och svenska lärarutbildningarna i förhållande till PISA-resultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Janina Pedersen; Josefin Eddegård; [2010]
    Nyckelord :Lärarutbildning; lärare; Finland; Sverige; PISA;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att ta reda på några skillnader som finns i lärarutbildningen i Sverige och Finland ur ett policyperspektiv. I arbetet har vi valt att utgå från hur lärarutbildningen utvecklats över tid samt från de resultat som framkommit i PISA-undersökningar. LÄS MER