Sökning: "Jasmine Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Jasmine Eriksson.

  1. 1. Våldet ej styrkt - En kritisk diskursanalys om vad domstolen tar i beaktande vid vårdnadstvister där det finns uppgifter om våld

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Johanna Eriksson; Jasmine Helgemo; [2020]
    Nyckelord :Child custody dispute; sole custody; joint custody; domestic violence; normative parenthood.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Based on a social constructivist perspective and a critical discourse analysis, the aim of this study was to explore what the court takes into account when deciding on individual or joint custody. The method that was used for this study was a qualitative analysis of court documents. LÄS MER

  2. 2. Att följa gröna Instagramkonton : Hur påverkas unga vuxna ur ett miljöperspektiv av att följa hållbarhetsrelaterade konton på Instagram?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Emelie Eriksson; Jasmine Mohamed; [2020]
    Nyckelord :Instagram; Ecological sustainability; Environment; Impact; Instagram’s algorithm; Environmental awareness; Instagram; Ekologisk hållbarhet; Miljö; Påverkan; Instagrams Algoritm; Miljömedvetenhet;

    Sammanfattning : Studier visar att mänsklig aktivitet, såsom utnyttjande av naturresurser, är kopplat till den globala temperaturökningen. Samtidigt uppmärksammas hållbarhetsfrågor allt mer på sociala medieplattformar som Instagram, där främst unga vuxna är aktiva dagligen. LÄS MER

  3. 3. "För det går ju inte bara att släppa in barnen i ett rum och tänka 'in och lär er'" : En studie om förskollärares uppfattningar kring den fysiska inomhusmiljön som en lärandemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Eriksson; Jasmine Hjalmarsson; [2020]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; lärandemiljö; lärande; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utifrån förskollärares uppfattningar synliggöra hur den fysiska inomhusmiljön kunde skapas till en lärandemiljö som främjade barns fortsatta lärande. Datainsamlingen skedde genom en kvalitativ forskningsmetod där sex förskollärare intervjuades utifrån en egendesignad intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Döm inte bara boken efter omslaget : - En aktionsforskningsstudie om elevers motiveringar av texter till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Eriksson; Jasmine Walfridsson; [2015]
    Nyckelord :stöttning; literacy; textval; läsutveckling; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med aktionsforskningen var att på längre sikt förbättra elevers läsutveckling genom att ta del av hur elever motiverar sina val av texter till läsning. Studien är genomförd i en årskurs 1 med 20 elever och i enårskurs 2 med 26 elever. LÄS MER

  5. 5. Faktorer som kan påverka elevens läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Eriksson; Jasmine Walfridsson; [2015]
    Nyckelord :Lärarkompetens; Samsyn; Skolmiljö; Stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att studera vetenskapligaartiklar och avhandlingar genom att utgå ifrån vår problemformulering ochfrågeställning som innefattar faktorer som kan påverka elevens läsutvecklingsåsom skolmiljön, hemmiljön, samt vilken roll läraren bär för elevensläsutveckling. Metoden vi har använt oss av är sökningar i olika databaseroch granskat den data vi hittat utifrån olika kriterier för att avgöra om deskulle inkluderas i studien. LÄS MER