Sökning: "Jean Persson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jean Persson.

  1. 1. La maîtrise des émotions chez Jean Racine : Étude des personnages féminins et masculins dans l’expression dela passion dans les tragédies de Racine

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Inès Persson; [2023]
    Nyckelord :Classicism; Passion; emotion; control; gender; tragedy; Racine; feminine; masculine; Classicisme; passion; émotion; maîtrise; genre; tragédie; Racine; féminin; masculin;

    Sammanfattning : Ce m�moire a pour but d?explorer la question sur l?�cart entre les sexes dans l?expression de la passion dans la trag�die de Jean Racine. Qu?est-ce que les diff�rences �ventuelles entre les personnages f�minins et masculins quant � l?expression de la passion nous disent sur le th��tre de Racine ? Les divergences entre les r�actions f�minines et masculines seront analys�es et compar�es pour comprendre le genre dans le th��tre de Racine. LÄS MER

  2. 2. Littérature engagée ? Une étude sur la critique de la société contemporaine dans Vernon Subutex par Virginie Despentes

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Elsa Persson; [2020]
    Nyckelord :Littérature engagée; engagement; Virginie Despentes; Vernon Subutex; Jean-Paul Sartre; neoliberal society; Sonia Florey; précarité; Littérature engagée; engagement; Virginie Despentes; Vernon Subutex; Jean-Paul Sartre; neoliberal society; Sonia Florey; précarité;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine how a critical view of contemporary France is transmitted in the best-selling novel in three parts, Vernon Subutex by Virginie Despentes. The theoretical base will be the notion ”littérature engagée”, made famous by Jean-Paul Sartre in the 1940s, but re-interpreted in several steps since then. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattnignar om delaktighet i barns lek på förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Persson; Caroline Stenberg; [2010]
    Nyckelord :lek; barn; pedagoger; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka pedagogers olika uppfattningar om delaktighet i barns lek på förskolan. Vi vill även få en djupare inblick i pedagogers uppfattning om lekens betydelse. Vår undersökning baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer där sex verksamma pedagoger i förskola deltar. LÄS MER