Sökning: "Jean Piaget"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden Jean Piaget.

  1. 16. Meningsskapande och teoretiska ämnen i samklang – olika uttryckssätt berikar varandra

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Molin; Maja Swedén; Linnea Rohman; [2013]
    Nyckelord :Meningsskapande; musik; rytmik; drama; dansmatte;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med studien är att ta reda på hur musik, rytmik och drama används didaktiskt som redskap och metod iklassrummet samt hur de ämnen vi i den här uppsatsen benämner som meningsskapande ämnen, påverkar ochinteragerar med de teoretiska ämnena. Vi vill lyfta ämnenas relevans för elevers lärande. LÄS MER

  2. 17. Att stimulera barns kommunikations- och språkförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Jensen; Pauline Prahl; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; Reggio Emilia filosofin; den tredje pedagogen; Maria Montessori; Loris Malaguzzi;

    Sammanfattning : SammanfattningMaria Montessori och Loris Malaguzzi är grundare till två olika arbetssätt inom förskolansverksamhet: Montessoripedagogik och Reggio Emilia filosofi. Båda har som central punkt attarbeta med språkstimulering med hjälp av pedagogisk miljö och material. LÄS MER

  3. 18. Grupparbete - formella och informella samspelssituationer : en kvalitativ studie om sex elevers uppfattning kring lärande i grupparbete

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Merza; [2013]
    Nyckelord :Group work; students’ conceptions on group work and learning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate what kind of idea a group of students in third grade, who attends a school in the Stockholm area, have on group work in school and how they think it affects their learning. The study is based on two questions: What opinion do the students have about group work? What opinion do the students have about how group work affects their learning? The method I have used to retrieve information has been to interview six different students, where the interviews were both individually and in groups. LÄS MER

  4. 19. Pedagogers tankar om utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotta Fäldt; Pernilla Fransson; [2012]
    Nyckelord :Lärande; Motorik; Nyfikenhet; Sociala samspel; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Fransson, Pernilla & Fäldt, Charlotta (2011) Pedagogers tankar om utomhuspedagogik Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola.Huvudsyftet med vårt examensarbete är att ta reda på hur och om utomhuspedagogiken används ur ett pedagogiskt syfte, i förskolan. LÄS MER

  5. 20. Hur pedagoger stödjer barn med synnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabeth Andersson; [2012]
    Nyckelord :Barn med särskilda behov; förskola; resurs; samspel; synnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur pedagoger arbetar och stödjer barn med synnedsättning på förskolan. Det handlar också om att se hur ett samspel kan se ut mellan ett barn med synnedsättning och pedagogerna. LÄS MER