Sökning: "Jean Piaget"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden Jean Piaget.
21. Böckernas betydelse för barnens språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; MittuniversitetetSammanfattning : Denna studie syftade till att undersöka hur pedagogerna tankar kring barns språkliga utveckling och hur de arbetade mer konkret med böcker och samtal för att främja barns språkutveckling. Jean Piaget och Lev Vygotskij är de pedagogiska teoretikerna som vi har utgått ifrån gällande teorier inom läro-processer. LÄS MER
22. Återhämtningsförmåga efter en stressupplevelse hos röda djungelhöns (Gallus gallus) och domesticerade värphöns, White Leghorn : Ett projektförslag för ämnet biologi på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för fysik, kemi och biologiSammanfattning : Många elever ser naturvetenskapliga ämnen som svåra och tappar lätt intresset om inte läraren presenterar ämnet tillfredsställande. Jean Piaget har haft stor betydelse inom pedagogiken, då han menade att intelligens är en metod som barn kan lära sig genom att utforska och laborera. LÄS MER
23. Alice’s Vacillation between Childhood and Adolescence in Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för språkSammanfattning : In the novel Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll, Alice, the protagonist, is supposed to be seven years of age. However, the reader can perceive her as older than that and get the impression that she has entered adolescence. LÄS MER
24. Utomhuspedagogik – ett sätt att utvecklas och lära
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte är att få en förståelse för hur pedagoger i förskolan använder sig av och resonerar kring utomhuspedagogik. Vår problemställning är hur pedagoger använder utomhuspedagogiken i den dagliga verksamheten och om de tar tillvara på barnens intresse i utomhusmiljön samt vad utemiljön och utomhuspedagogiken har för möjligheter och/eller hinder för barns utveckling och lärande. LÄS MER
25. Barns tankar och handlingar inom hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en större förståelse om hur barn tänker och handlar kring konceptet hållbar utveckling. Huvudfrågan lyder Vilka tankar har barn i skolår 2 om sin egen handlingskompetens när det gäller den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling? Mer specifikt undersöks i studien: -Vilka kunskaper i miljöfrågor beskriver barnen? -Vilka erfarenheter har barnen av arbete för en hållbar utveckling?-Vilka känslor av ansvar redogör barnen för?Studiens teoretiska utgångspunkter är begreppet handlingskompetens, där en handling sker med avsikt, och en modell för Environmentally Responsible Behavior (ERB) där faktorer som kan påverka miljövänliga handlingar tas upp. LÄS MER