Sökning: "Jeanette Holmström"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jeanette Holmström.

  1. 1. Barn med utagerande beteende i förskolan : En intervjustudie om fyra förskollärares uppfattningar om bemötande och hantering av utagerande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jeanette Holmström; Karin Lindgren; [2018]
    Nyckelord :Utagerande beteende; förhållningssätt; bemötande; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen inom området utagerande beteende i förskolan, med utgångspunkt i förskollärares uppfattningar om hanteringen av, förhållningssättet och bemötandet gentemot utagerande beteenden. Frågeställningar som använts är följande; Hur bemöter och hanterar förskollärare situationer i verksamheten där ett utagerande beteende uppstår? Vilka arbetssätt anser förskollärarna gagnar ett stödjande och utvecklande arbete för barn som upplevs visa utagerande beteende? Vilka resurser erbjuds förskollärare i verksamheten gällande barn med utagerande beteende? I undersökningen använder vi oss av kvalitativ forskningsintervju tillsammans med fyra förskollärare från tre olika förskolor där vi tolkar och analyserar materialet med inspiration från ett relationellt perspektiv och ett kategoriskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”En del barn behöver mer för att få lika mycket” - om inskolning, anknytning och omsorgsetik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlotte Holmström; Jeanette Rönngard; [2018]
    Nyckelord :anknytning; anknytningsmönster; förhållningssätt; inskolning; omsorg; tryggbas;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att söka svar på hur pedagoger i förskolan organiserar inskolningen för de yngsta barnen, så att barnet ska få en så trygg anknytning som möjligt till pedagogerna på förskolan. Vi vill även öka medvetenheten kring vilka faktorer som kan påverka inskolningsprocessen och hur detta kan påverka barnets möjlighet till att knyta nära känslomässiga relationer. LÄS MER

  3. 3. Barnlitteratur inom utbildning för hållbar utveckling : En ekokritisk textanalys av Tove Janssons böcker om Mumindalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för didaktik; Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Emilia Holmström; Jeanette Öhlund; [2009]
    Nyckelord :Förskola; Utbildning för hållbar utveckling; Textanalys; Ekokritik; Barnlitteratur; Tove Jansson; Mumindalen;

    Sammanfattning : Forskning inom utbildning för hållbar utveckling kopplas vanligtvis inte till de två forskningsfälten litteraturvetenskap och receptionsforskning. Syftet med denna uppsats är därför att öka förståelsen för hur barnlitteratur kan användas inom utbildning för hållbar utveckling. LÄS MER