Sökning: "Jeismann"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Jeismann.

  1. 1. Historiebruk som historiemedvetande i den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Simon Juth; Tobias Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Historical consciousness; History culture; Multicultural classroom; Narrative story; Swedish Schools Inspectorate; Temporal orientation; Uses of history;

    Sammanfattning : The first aim of this SAG is to present and study three different researchers: Dahl (2021),Thorp (2016) and Johansson (2012) on how the subject of the use of history can beimplemented into history teaching and evolve students' way of thinking towards a betterhistorical consciousness. The second aim of this paper is to reflect on how the term uses ofhistory can be best implemented in a multicultural classroom. LÄS MER

  2. 2. Kalla kriget - då, nu, sedan : En historiedidaktisk intervjustudie om hur historielärare arbetar för att utveckla elevers historiemedvetande genom undervisning om kalla kriget

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Nicholas Plikas; Ludvig Nensén; [2022]
    Nyckelord :Historiemedvetande; kalla kriget; implementeringsproblem; Jeismann; Jensen; Rüsen; undervisning;

    Sammanfattning : Some may say that the chilling breezes of the Cold War are running through Europe following the Russian invasion of Ukraine in February 2022 and the world is once again reminded of the dark history of the second half of the 20th century. The multifaceted concept of historical consciousness sears through the Swedish curriculum since 2011. LÄS MER

  3. 3. Att förstå vad ett år är – förmågan att orientera sig i tid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Måns Rasmusson; Pontus Berkenäs; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Gymnasieskolan; Historia; Historiedidaktik; Hermeneutik; Tidsorientering;

    Sammanfattning : Mycket forskning pekar på att elever har svårt för att koppla samman då-nu-sedan. Blanddessa finns det en rapport från skolinspektionen, gjord 2015 på grundskolan, som pekarpå att eleverna visar goda kunskaper i referenskunskap, men att deras förmåga attorientera sig i tid inte visas lika tydligt. LÄS MER

  4. 4. Historielärares tolkningar och tillvägagångsätt för att utveckla elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lana Bratan; [2019]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Tolkningar; Tillvägagångsätt; Rüsen; Jeismann; Jensen;

    Sammanfattning : Historcal consciousness is an ambiguous concept that is depicted throughout in the 2011 curriculum. The purpose of this essay is therefore to examine how a selection of history teachers interprets and integrates the concept of historical consciousness in their teaching. Semi-structured interviews is the method that is applied. LÄS MER

  5. 5. Historiemedvetande – Ett problematiskt begrepp : Historielärares uppfattningar om begreppets definition och användning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Peter Szczepanski; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Karl Ernst Jeismann; Klas-Göran Karlsson;

    Sammanfattning : Trots att begreppet historiemedvetande uttryckligen har funnits med i läroplanen sen år 2000 så finns det fortfarande inte en enhetlig definition av begreppet i svensk skola. Syftet med den här studien är att belysa den problematik som uppstår på grund av inkluderingen av detta begrepp och det fria tolkningsutrymme som blir resultatet. LÄS MER