Sökning: "Jennie Asplund"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jennie Asplund.

  1. 1. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jennie Asplund; [2023]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Verklighetsnära arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER

  2. 2. Att lära genom lek : En kvalitativ studie av hur lärare i årskurs F-2 ser på leken som pedagogiskt redskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Asplund; [2020]
    Nyckelord :lek; literacy; skola; styrdokument; förskoleklass; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är undersöka synsätt på lek bland lärare i förskoleklass och i lågstadiet, särskilt vad som gäller deras syn på leken som en del av lärandet. Syftet är även att undersöka hur leken används i undervisningen för att främja läs- och skrivförmågan (literacy) samt vilka skillnader det finns i hur leken används i olika årskurser. LÄS MER

  3. 3. Behöver vi leka? : En litteraturstudie om lekens betydelse för läs- och skrivinlärning i förskoleklass med svenskämnet i fokus.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linnea Svensson; Jennie Asplund; [2019]
    Nyckelord :Lek; literacy; förskoleklass; lärarperspektiv; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med litteraturstudien är att undersöka vad forskning lyfter fram om lekens betydelse för barns läs –och skrivutveckling. I studien behandlas följande frågeställningar: Vilka möjligheter skapar leken för barns literacyutveckling? Hur förhåller sig lärare till lekens betydelse i undervisningen? Undersökningsmaterialet som använts i litteraturstudien består av vetenskapliga artiklar, avhandlingar och en licentiatuppsats som både är internationella och nationella publikationer. LÄS MER