Sökning: "Jennie Lindström"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Jennie Lindström.

  1. 1. SPECIALLÄRARES ANVÄNDNING AV ASSISTERANDE TEKNIK : För att stärka läsförståelse hos elever med läsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Lindström; Jennie Falk Fastin; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; Lässvårigheter; Motivation; Inkludering; Läsutveckling;

    Sammanfattning : By utilizing technical tools, students with reading difficulties can receive support and assistance to enhance their ability to comprehend texts. The present study explores how special education teachers in language, reading, and writing utilize digital technology to support students with reading difficulties. LÄS MER

  2. 2. Möte med anhöriga : Sjuksköterskors erfarenheter vid vård i livets slutskede

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Suzanna Lindström; Jennie Heiskanen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. ”Det är barnens glädje att röra på sig” : "It is the children´s joy to move"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jennie Johansson; Lisa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Integrated learning; physical activity; preschool teacher; scaffolding; Fysisk aktivitet; förskollärare; integrerat lärande; stöttning;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att fysisk aktivitet integrerat med andra ämnen kan påverka barns lärande på ett positivt sätt. Syftet med studien var därför att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med fysisk aktivitet som redskap i undervisningen samt hur förskollärare beskriver sin roll när det gäller fysisk aktivitet. LÄS MER

  4. 4. Ett tryggt barn kan erövra hela världen : En kvalitativ studie om åtta pedagogers uppfattningar om barns anknytning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Karlsson; Jennie Lindström; [2018]
    Nyckelord :anknytning; faktorer; förskola; lärande; pedagoger; trygghet; utveckling;

    Sammanfattning : Vi har erfarit en forskningslucka i och med att fler barn vistas i förskolan större delen av dagen samt att samhället har förändrats till att barns känslomässiga behov, att bli förstådda, sedda samt att få uppleva närhet och stimulans ofta kan bli försummat vilket även kan synas i förskolan. Detta medför ett större krav på pedagogens kompetens att kunna etablera en trygg anknytning då tidigare forskning påvisar att barnets möjlighet till en trygg anknytning har stor betydelse för barnets vidare utveckling samt lärande. LÄS MER

  5. 5. "Vi har till och med två gubbar som hjälper till med städningen" : hur genus görs i byautvecklingsföreningar med exempel från Umeå kommun

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jennie Lindström; [2017]
    Nyckelord :genus; genussystem; genuskontrakt; makt;

    Sammanfattning : Föreningslivet på landsbygder genererar många olika värden, så väl sociala som ekonomiska. Då många föreningar arbetar för lokalsamhällets utveckling och framtid, blir det angeläget att undersöka hur genus görs inom dessa sammanhang. Denna uppsats syftar därför till att undersöka hur genus görs inom byautvecklingsföreningar. LÄS MER