Sökning: "Jennie Stenberg"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Jennie Stenberg.

  1. 1. Specialistsjuksköterskans erfarenheter av omvårdnad vid depression hos äldre personer inom psykiatrisk vård.

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Jennie Bengtsson; Petra Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Depression; experiences; elderly person; master level mental health nurse ́s; nursing; Depression; erfarenheter; omvårdnad; specialistsjuksköterska; äldre person;

    Sammanfattning : Depression påverkar den äldre personens hela livssituation då tillståndet medför ett stort lidande och sänkt livskvalité. Psykiatrisk hälso- och sjukvård har ett huvudsakligt fokus på att reducera symtom vid depression som riskerar att förstärka den äldre personens upplevelse av maktlöshet. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste verkligen tro på det för att vilja lägga tid på det” : En intervjustudie om genrebaserad undervisning i årskurs 1–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Persson; Jennie Stenberg; [2022]
    Nyckelord :Genre-based pedagogy; scaffolding; systemic functional grammar; the circle model; collaboration; Genrepedagogik; cirkelmodellen; stöttning; systemisk funktionell grammatik; samarbete;

    Sammanfattning : Skrivundervisning med stöd av genrepedagogik har sedan några år tillbaka bedrivits i flera svenska skolor. Pedagogiken vilar på sociokulturell teoribildning där stöttning och samarbete är centralt. Syftet med denna intervjustudie är att bidra till kunskap om hur verksamma lärare i årskurserna 1–6 upplever arbetet med genrepedagogik. LÄS MER

  3. 3. Genrepedagogikens användning och effekter : En systematisk litteraturstudie med fokus på årskurserna F-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Persson; Jennie Stenberg; [2021]
    Nyckelord :Genre-based pedagogy; scaffolding; systematic functionall grammar; teaching and learning cycle; the circle model; Cirkelmodellen; cykeln för undervisning och lärande; genrepedagogik; stöttning; systemisk funktionell grammatik;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att ge en översikt över vad aktuell forskning kommit fram till om undervisning med genrepedagogik i årskurserna F–6. I studien besvaras följande tre frågeställningar: hur arbetar lärare med genrepedagogik, vilka elever undervisas med genrepedagogik och vilka effekter får genrepedagogik i undervisningen? Materialet till studien består av 12 empiriska studier, 4 svenska och 8 internationella. LÄS MER

  4. 4. Jämlikhet i text och bild : En kvantitativ innehållsanalys av genus och etnicitet i Kalmar kommuns trycksaker

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper, SV

    Författare :Jennie Andersson; Sofie Stenberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER