Sökning: "Jenny Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 215 uppsatser innehållade orden Jenny Andersson.

  1. 1. Grammatikens vågor : Analys av ämnesspråk i läromedel för årskurs fem i svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Pettersson; Lovisa Petersson; Klara Andersson; [2020]
    Nyckelord :Disciplinary literacy; everyday language; Swedish subject; teaching material analysis; Ämnesspråk; svenskämnet; vardagsspråk; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att studera ämnesspråket i läromedel i svenskämnet för årskurs fem och analysera hur grammatiken beskrivs i tre läromedel. Analysmetoden som används är inspirerad av teorin Legitimation code theory med ett analysverktyg som bland annat mäter densitet och tyngdkraft i ett textinnehåll. LÄS MER

  2. 2. Såret som aldrig läkte- en intervjuundersökning med distriktssköterskor i hemsjukvården

    Magister-uppsats,

    Författare :Stina Andersson; Jenny Johansson; [2019-11-25]
    Nyckelord :svårläkta sår; distriktssköterska; kommunal hälso- och sjukvård; samverkan; samarbete; kunskap; kompetens;

    Sammanfattning : Background: Treating wounds are the most common care actions regardless care unit. Wounds that have not healed within six weeks are classified as chronic ulcers. The district nurse has a responsibility to supervise and organize the work as well as collaborating with other professions. LÄS MER

  3. 3. Bråk behöver inte vara svårt – En kvalitativ intervjustudie kring lärares användning av laborativa material i bråkundervisningen.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jenny Andersson; [2019-07-02]
    Nyckelord :matematikundervisning; laborativt material; laborativt arbetssätt; bråk; addition och subtraktion av bråk; konkret; abstrakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskap om, och belysa hur det går att använda laborativa material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk. Frågeställningarna som studien har som uppgift att besvara är följande: Vilka laborativa material använder matematiklärare vid undervisning om addition och subtraktion av bråk, hur och i vilken utsträckning menar lärarna att de används i undervisningen? Varför väljer matematiklärare att använda laborativt material vid undervisning om addition och subtraktion av bråk? I studien har empiri samlats in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Storskalig nätverksestimering Utvärdering av en ny metod för glesa nätverk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

    Författare :Jenny Andersson; Rebecka Bertilsson; Helena Foogde; Robin Lindström; [2019-06-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Partiell korrelation mellan variabler kan implicit erhållas genom precisionsmatrisen. För att estimera denna kan den empiriska kovariansmatrisen inverteras. Problem uppstår när antalet variabler p är större än antalet observationer n, eftersom kovariansmatrisen då får låg rang och inte kan inverteras. LÄS MER

  5. 5. Från ett välfärdsperspektiv till ett rättviseperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete; Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbete

    Författare :Malin Olofsson Staflin; Jenny Andersson; [2019]
    Nyckelord :Unga lagöverträdare; Ungdomskriminalitet; Välfärdsperspektiv; Rättviseperspektiv; Socialt arbete;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur arbetet med unga lagöverträdare fungerar och eventuellt förändrats eller påverkats av tidigare lagändringar och den samhälleliga debatt som rör ungdomskriminalitet. Studien är kvalitativ, har en abduktiv forskningsansats och utgörs av fem semistrukturerade intervjuer varav tre representerar socialt arbete och två representerar rättsväsendet. LÄS MER