Sökning: "Jenny Book"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden Jenny Book.

  1. 1. Människors upplevelse av att leva med bipolär sjukdom : En kvalitativ analys av självbiografier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sarah Kristoffersson; Mia Nilsson; [2023]
    Nyckelord :bipolar disorder type 1; autobiography; bipolar disorder type 2; bipolar disorder and biography; bipolär sjukdom typ 1; självbiografi; bipolär sjukdom typ 2; bipolär sjukdom; biografi;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna uppsats är att analysera hur människor med bipolär sjukdom upplever att deras sjukdom påverkar deras livkvalitet. Vårt andra syfte är att analysera hur hur människor med bipolär sjukdom upplever insatserna de mottagit från socialtjänsten och Försäkringskassan. LÄS MER

  2. 2. Att klä ut sig eller att bli utklädd : En motivstudie av kvinnor/flickor i manskläder i fiktion respektive reportage   

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Taina Zamola; [2023]
    Nyckelord :Förklädda flickor; perfomativitetsteori; flickskap; bacha posh; ungdomslittera-tur; Skugg-tetralogin; karnevalsteori; kön och makt; Afghanistan;

    Sammanfattning : This study compares how girls that are disguised as boys are portrayed in both fiction and reality. The analysis explores Maria Gripe's Shadow-tetralogy set in 1911-1914 and Jenny Nordberg's reportage book The Underground Girls of Kabul between 2011-2014. The study applies a feminist and queer theoretical perspective. LÄS MER

  3. 3. Vad innebär det att bli vacker? : En närläsning av Sommaren jag blev vacker ur ett feministiskt genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Nordberg; [2023]
    Nyckelord :genus; könsroller; intersektionalitet; feminint; ideal;

    Sammanfattning : This essay discusses the complex of problems relating to gender roles in correlationto the chosen novel The summer I turned Pretty written by Jenny Han. The essaycompares examples from the book based on different perspectives such asfemininity in comparison to masculinity, and how it consequently impacts theprotagonist in her actions and thoughts. LÄS MER

  4. 4. ”Just nu ser jag bara möjligheter!” En studie om skönlitteratur inom ämnet hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen för årskurs 7-9

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Edvardsson; [2022]
    Nyckelord :narrative imagination; fiction; home and consumer studies; didactic potential; reading act; didactic reading act; creative reading; equality; book talk; skönlitteratur; hem- och konsumentkunskap; didaktisk potential; kreativ läsning; narrativ fantasi; läsart; didaktisk läsart; boksamtal; jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen för årskurs 7-9 ser att skönlitteraturen kan ha för att närma sig lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet samt undersöka hur ett arbete med skönlitteraturen som grund kan ta sig uttryck inom hem- och konsumentkunskapsundervisningen på lärarutbildningen. Två frågeställningar har legat som grund för uppsatsen: Vilka möjligheter och utmaningar kan skönlitteraturen erbjuda när lärarutbildare inom hem- och konsumentkunskap på lärarutbildningen ska arbeta med lärandemål som rör jämställdhet och jämlikhet? Hur kan undervisningen kring jämställdhet och jämlikhet i ämnet hem- och konsumentkunskap vid lärarutbildningen ta sig uttryck när den skönlitterära texten blir utgångspunkt? Intervjuer och gruppsamtal har använts för att samla in empiri och materialet har sedan diskuterats utifrån följande teoretiska begrepp – didaktisk potential, narrativ fantasi, kreativ läsning och didaktisk läsart. LÄS MER

  5. 5. "Högläsning av skönlitteratur ger eleverna ett rikt ordförråd" : En kvalitativ undersökning av hur mellanstadielärare arbetar med skönlitterär högläsning relaterat till ordförrådsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Dilara Akcay; [2022]
    Nyckelord :Vocabulary development; middle school; Swedish teaching; reading aloud;

    Sammanfattning : Abstract Title: “Reading aloud fiction gives students a rich vocabulary”Author: Dilara AkcaySupervisor: Jenny MagnussonThe purpose of this study is to find out how teachers work with students' vocabulary development in reading aloud activities in fiction within the subject of Swedish.Furthermore, the purpose is to find out how teachers’ reason about their work to develop students' vocabulary in fiction reading aloud. LÄS MER