Sökning: "Jenny Du"

Visar resultat 11 - 15 av 145 uppsatser innehållade orden Jenny Du.

  1. 11. “O Negro No Poder -The Power in Black” : Language forms in lyrics from different Blocos Afro reflecting Afro-Brazilian identity work in the city of Salvador, Bahia, Brazil thematically connected to negritude.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Portugisiska

    Författare :Jenny Ramos Pinheiro; [2023]
    Nyckelord :Sociolinguistics; identity; belonging; Brazil; Bahia; Blocos Afro; Afro-Brazilians; Olodum; Ilê Aiyê; ingroup; outgroup; Negritude;

    Sammanfattning : The present study aims to test my hypothesis that the language forms found in the Blocos Afro discourses in Salvador de Bahia, Brazil can be seen as expressions of Afro-Brazilian and/or Blocos Afro identity work and can also be seen as being, at least thematically, connected to the negritude movement. The study is based on samples created of Blocos Afro lyrics. LÄS MER

  2. 12. Effekt av Virtual Reality-träning hos personer med Parkinsons sjukdom avseende balans- och gångförmåga jämfört med traditionell träning : En översiktsstudie av systematiska litteraturstudier

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jenny Sagelius; Martina Vestman; [2023]
    Nyckelord :Balance; Gait; Overview; Parkinson´s disease; Virtual Reality; Balans; Gång; Parkinsons sjukdom; Virtual Reality; Översiktsstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Virtual Reality (VR) är en teknik som skapar en simulerad miljö där användaren kan uppleva en virtuell värld. Effekten av VR-träning på gång och balansförmågan hos personer med Parkinsons sjukdom (PS) är ännu oklar trots flera systematiska studier. LÄS MER

  3. 13. Skönlitteratur i grundskolan-en självklarhet? : “Vi får inte förutsättningar för läsning alls på skolan eftersom vi inte har ett skolbibliotek och samtidigt läser jag rapporter om effekterna av digitaliseringen och att många har svårigheter att förstå vad de läser.” Citat av Albert

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anna Kämpe; Jenny Viklund; [2023]
    Nyckelord :Skönlitteratur; förutsättningar; läsfrämjande; didaktiska val;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom en fallstudie belysa hur svensklärare i årskurs 4-6 beskriver att deras förutsättningar för att arbeta läsfrämjande i klassrummet ser ut. Insamlandet av material skedde genom intervjuer med tio lärare på sex skolor i två olika kommuner. LÄS MER

  4. 14. “O Negro No Poder - The Power in Black” : Language forms in lyrics from different Blocos Afro reflecting Afro-Brazilian identity work in the city of Salvador, Bahia, Brazil thematically connected to negritude

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Jenny Ramos Pinheiro; [2023]
    Nyckelord :Sociolinguistics; identity; belonging; Brazil; Bahia; Blocos Afro; Afro-Brazilians; Olodum; Ilê Aiyê; ingroup; outgroup; Negritude;

    Sammanfattning : The present study aims to test my hypothesis that the language forms found in the Blocos Afro discourses in Salvador de Bahia, Brazil can be seen as expressions of Afro-Brazilian and/or Blocos Afro identity work and can also be seen as being, at least thematically, connected to the negritude movement.  The study is based on samples created of Blocos Afro lyrics. LÄS MER

  5. 15. Svensklärares erfarenheter av arbetssätt med skönlitteratur : En intervjustudie om läsintresse inom svenskämnet med inriktning mot högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska

    Författare :Anna Lantz; Jenny Karlsson; [2022]
    Nyckelord :läsintresse; motstånd till läsning; skönlitteratur; arbetssätt i undervisning; skönlitterär läsning; positiva upplevelser; motivation; högläsning; boksamtal; relaterbar läsning; filmatisering; transaktion; estetisk; efferent; sociokulturellt perspektiv; appropriering; mediering; scaffolding;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka svensklärares erfarenheter av arbetet med skönlitteratur i undervisningen och vilka didaktiska verktyg som kan tillämpas för att främja och bibehålla läsintresset hos högstadieelever. Syftet var också att få en förståelse för hur svensklärare kan vägleda högstadieelever i läsningen av skönlitteratur. LÄS MER