Sökning: "Jenny John"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Jenny John.

  1. 1. Anknytning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie med sex förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jenny Melin; Josefine Boberg; [2024]
    Nyckelord :Anknytning; förskollärare; trygg anknytning; relationer; omsorg; trygghet;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att diskutera och problematisera begreppet anknytning utifrån några förskollärares uppfattningar om betydelsen av anknytning mellan barn och förskollärare samt att ta reda på vilka sätt förskollärarna själva menar att de arbetar med anknytning. Den teoretiska utgångspunkten som vi följde oss av i vår studie var John Bowlbys (1907–1990) anknytningsteori. LÄS MER

  2. 2. ”Om vetekornet inte faller i jorden och dör…” En undersökning av Gustaf Wingrens vetekornsteologi

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för teologi och religionsvetenskap

    Författare :Jenny Grimbeck; [2021]
    Nyckelord :Keywords: Gustaf Wingren; grain of wheat theology; change and continuity; feminist theology; K.E. Løgstrup; Dorothee Sölle; creation theology; death and birth; creation; Grace Jantzen Nyckelord: Gustaf Wingren; vetekornsteologi; växling och kontinuitet; feministteologi; skapelseteologi; död och födelse; skapelsen; Grace Jantzen ; Philosophy and Religion;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to examine how Gustaf Wingren’s theology can be understood as a grain of wheat theology, and to answer the thesis’ main question: How can Gustaf Wingren’s grain of wheat theology contribute to a theological discussion today? The aim is to show new aspects of Wingren’s theology and especially of his grain of wheat theology. The thesis shows that the theme of life and death exists as a clear center in the metaphor of the grain of wheat in the Gospel of John 12:24. LÄS MER

  3. 3. “Att förbjuda är ju egentligen det sämsta man kan göra” : en kvalitativ studie om hur fritidshemslärare tolkar uppdraget kring säker och ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Josefine Esplund; Jenny Sundqvist; Frida Samek; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; fritidshemslärare; säker och ansvarsfull kommunikation; nätet; digitala sammanhang;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur fritidshemslärare tolkar sitt uppdrag rörande ansvarsfull och säker kommunikation i digitala sammanhang specifikt kopplat till sociala medier, för att hjälpa barnen hantera det de möter i sin vardag. Studien ämnar också att belysa hur fritidshemslärare konkret arbetar med området gällande säker och ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang kopplat till sociala medier. LÄS MER

  4. 4. "Att ha sin egen vilja, sina egna tankar om sin kropp, det man vill, det man inte vill och att det respekteras av alla runt omkrin" : En studie om förskollärares tankar och förhållningssätt till barns integritet under sovvilan på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Eriksson Good; Cornelia Åkesson; [2019]
    Nyckelord :kroppslig och personlig integritet; makt; anknytning; förskola; sovvila;

    Sammanfattning : This year, 2019 a new curriculum will be implemented in Swedish preschools. One of the most important changes is that the UN Convention on the Rights of the Child has been given a much larger part in the preschool curriculum. In response to this our study deals with children’s right to integrity during naptime in preschools. LÄS MER

  5. 5. Bildlitteracitetens roll i en svensk bildundervisningskontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Denise Björkenstam; Jenny Claesson; [2018]
    Nyckelord :Bildlitteracitet; Bildspråk; Bildgrammatik; Kommunikation; Bildundervisning; Visuell litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studie är en fortsättning på ett tidigare arbete på grundnivå inom samma område, där vi började utkristallisera det vi benämnt bildlitteracitet. Bildlitteracitet har vi definierat som visuellt tänkande, analys och tolkning samt kommunikation. LÄS MER