Sökning: "Jenny Nordberg"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Jenny Nordberg.

  1. 1. Vad innebär det att bli vacker? : En närläsning av Sommaren jag blev vacker ur ett feministiskt genusperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Wilma Nordberg; [2023]
    Nyckelord :genus; könsroller; intersektionalitet; feminint; ideal;

    Sammanfattning : This essay discusses the complex of problems relating to gender roles in correlationto the chosen novel The summer I turned Pretty written by Jenny Han. The essaycompares examples from the book based on different perspectives such asfemininity in comparison to masculinity, and how it consequently impacts theprotagonist in her actions and thoughts. LÄS MER

  2. 2. Hur producerar förskolans pedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etnisk representation i förskolans pedagogiska miljöer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nordberg; Solange Riffo; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiska miljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurser om etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådande diskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga i avdelningarna. LÄS MER

  3. 3. Hur producerar förskolanspedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etniskrepresentation i förskolans pedagogiska miljöer.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenny Nordberg; Solange Riffo; [2022]
    Nyckelord :Diskursanalys; etnisk representation; förskola; normkritisk pedagogik; pedagogiska miljöer; subjektspositioner; representation;

    Sammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiskamiljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurserom etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådandediskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga iavdelningarna. LÄS MER

  4. 4. Att använda kulturella inslag i undervisningen i naturorienterande ämnen : En studie om hur lärare uppfattar och behandlar det centrala innehållet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Jenny Nordberg; [2019]
    Nyckelord :kulturella inslag; äldre tiders naturvetenskap; naturorienterande ämnen; grundskolan; centralt innehåll;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det finns flera fördelar med att integrera kulturella inslag och naturorienterande undervisning, och kulturella inslag omnämns som centralt innehåll i Biologi, Fysik samt Kemi för Naturorienterande ämnen i Grundskolans år 4–6. I det här arbetet undersöks vilka fördelar fem lärare kan urskilja i att arbeta med kulturella inslag i undervisningen i naturorienterande ämnen, samt exempel på hur sagda lärare har använt sig av detta i tidigare undervisning. LÄS MER

  5. 5. Lärarens läsande för elever i undervisningen : En lärares undervisning av ett moment i naturorienterande ämnen med utgångspunkt i en faktatext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jenny Nordberg; [2019]
    Nyckelord :Reading aloud; reading comprehension; text movability; elementary school; scaffolding; Högläsning; läsförlopp; textrörlighet; grundskolan; stöttning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilken stöttning elever får i undervisningen av en faktabaserad text genom att se till vilka läsaktiviteter som sker i undervisningen kring texten, samt ur vilka förhållningssätt texten behandlas under lärarens högläsning. För att undersöka studiens infallsvinklar observerades en lektion i naturorienterande ämnen i en klass i årskurs 5. LÄS MER