Sökning: "Jesper Nilsson"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Jesper Nilsson.

  1. 1. Kreativ undervisning i skolan: En kvalitativ undersökning om parkour i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Jesper Lindström; Hampus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; lärare; parkour; redskapsgymnastik; skola; undervisning;

    Sammanfattning : I läroplanen (Lgr 22) framgår det inte specifikt att redskapsgymnastik ska ingå i undervisningen. Däremot i praktiken framgår det att redskapsgymnastik är ett vanligt tillvägagångssätt för att träna på och utveckla komplexa rörelser. LÄS MER

  2. 2. Ett vardagsspråk, fyra ämnesspecifika språk. : En studie om hur mellanstadielärare arbetar med ämnesspecifika språk i de samhällsorienterade ämnena.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erik Nilsson; Jesper Määttä; Tobias Rydell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Disciplinary literacy - ett begrepp för framtiden : En litteraturöversikt som undersöker arbetssätt för att stärka elevers disciplinary literacy

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Tobias Rydell; Erik Nilsson; Jesper Määttä; [2023]
    Nyckelord :disciplinary literacy; scaffolding; multimodalt arbetssätt; primära källor; samhällsvetenskapliga ämnen; ämnesspråk; ämnesinnehåll;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i att språket är en central del av inte bara skolan utan i hela livet går det att argumentera för att språkkunskap är något som behövs för att lära sig, samtidigt som det behövs för att visa att man har lärt sig. Att uttrycka, att argumentera och att reflektera är exempel på de krav som ställs på elever i den svenska skolan vilket ytterligare understryker språkets betydelse inom alla ämnen. LÄS MER

  4. 4. `Ibland räcker vi inte till´ : En studie utifrån förskolepersonalens beskrivningar kring en pedagogisk inomhusmiljö för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Linda Nilsson; Jesper Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk inomhusmiljö; förskolepersonal; ramfaktorteori; anpassningar; beskrivningar;

    Sammanfattning : De pedagogiska inomhusmiljöerna som finns i förskolor har en stor betydelse på barnens möjligheter till lärande och utveckling. Syftet med studien är att lyfta fram förskolepersonalens tankar och erfarenheter kring arbetet med den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan, men även undersöka hur dessa miljöer kan anpassas för alla barn. LÄS MER

  5. 5. En läsande klass - Hiss eller diss? : En intervjustudie om lärares olika erfarenheter från projektet En läsande klass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mattias Lindau; Anton Nilsson; Jesper Billing; [2023]
    Nyckelord :reading; reading comprehension; reading comprehension strategies; QtA; RT; TSI; läsning; ELK; ”En läsande klass”; läsförståelse; läsförståelsestrategier; QtA; RT; TSI;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur sex mellanstadielärares undervisningssätt och metoder har påverkats och förändrats av innehållet från det uppmärksammade och delvis kritiserade projektet En läsande klass. Ett antal utvalda lärare intervjuades och deras svar undersöktes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER