Sökning: "Jessica Boy"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Jessica Boy.

  1. 1. Min kära lilla ponny : Hästbokens utveckling från Black Beauty till Sigge

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Jessica Rosenqvist; [2023]
    Nyckelord :Horses; Horse-books; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativity; Narrative; Relations; Hästar; Hästböcker; genre; Black Beauty; Anna Sewell; Britta och Silver; Lisbeth Pahnke; Alla älskar Sigge; Lin Hallberg; Heteronormativitet; berättande; relationer;

    Sammanfattning : The horse-book is a literary genre which is considered very popular among young girls. Black Beauty (1877) by Anna Sewell is the very first horse-book and was therefore what started the genre. It is highly different from the horse-books of today which is what this paper looks at to see how the genre has evolved. LÄS MER

  2. 2. Gymnasieelevers utsatthet för sexuella övergrepp : En kvalitativ studie kring skolkuratorernas arbete med elever som utsatts för sexuella övergrepp

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Jessica Grbic; Annabelle Habonimana; [2018]
    Nyckelord :Sexual abuse; school counselors; preventive work; rape; gender; way of working; Sexuella övergrepp; skolkuratorer; förebyggande arbete; våldtäkt; kön; arbetssätt;

    Sammanfattning : Sexual abuse is a global issue that can result in psychosocial consequences for the on that has been abused. Statistics show that girls and boys in high school age are among the group that are most vulnerable to sexual abuse and studies shows that high school counselors have or should have resources that can help students that has been abused. LÄS MER

  3. 3. Lönsamt att ta ansvar? : En kvalitativ studie om Private Equity-bolagens arbete med hållbarhet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ellinore Boy; Jessica Hultman; [2017]
    Nyckelord :CSR; ESG; SRI; LBO; VC; PE; CSR; ESG; SRI; LBO; VC; PE;

    Sammanfattning : Background: Sustainability has become an increasingly important and current topic, where sustainable investments have increased tenfold in the last decade. PE accounts for an extensive amount of capital for Swedish companies, giving them great opportunities to impact the sustainable development of the Swedish economy. LÄS MER

  4. 4. "En människa är det". En queerdidaktisk analys av Jessica Schiefauers "Pojkarna" och dess möjligheter för arbete med likabehandling i skolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Linn Friberg; [2015-04-15]
    Nyckelord :queer theory; gender; literature didactics; identity; norm critical pedagogics; litteraturvetenskap; comparative literature;

    Sammanfattning : This text aims to examine how teaching in literature can contribute to the schools work with creating an antidiscriminating environment. When it comes to the Swedish schools antidiscrimination plans, this essay focuses especially on those sections that concerns pupils and student right to their own gender identity and expression. LÄS MER

  5. 5. Diskussion som demokratifostrande metod : Fyra samhällskunskapslärares perspektiv

    Master-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Jessica Ulldal Simonsson; [2011]
    Nyckelord :Discussion; deliberative; democracy; high school; teacher; gender and time; Diskussion; deliberativ; demokrati; gymnasiet; lärare; genus och tid;

    Sammanfattning : Nyligen gjord forskning på området demokratiundervisning har visat att den undervisning som ges idag inte lever upp till målet om att fostra demokratiskt tänkande och agerande medborgare och vi behöver därför se över vad som kan göras för att ändra på detta. Syftet med min undersökning är därför att genom intervjuer med fyra samhällskunskapslärare på gymnasiet få inblick i deras syn på diskussioners möjlighet att fostra mer demokratiskt aktiva medborgare. LÄS MER