Sökning: "Jessica Eriksson"
Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden Jessica Eriksson.
11. Skolsituationen för barn med Autism och ADHD : Ur ett föräldrarperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Skolvägran hos barn med autism är vanligare än hos neurotypiska barn (Munkhaugen et al.,2017) och barn med ADHD riskerar att inte nå godkänt betyg i skolan (Jangmo et al., 2019). Lärares bristande kunskaper om NPF samt otillräckliga anpassningar i skolan har lyfts somorsaker till detta (Anderson, 2020). LÄS MER
12. Arbetsplatsens lärprocess och lärmiljö vid digitalisering : En enkät- och intervjustudie om ett förändringsarbete inom hemtjänsten
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Då arbetslivet förändras i snabb takt och det finns förhoppningar och krav på att digitaliseringen ska lösa stora delar av de problem som uppstår vid snabba förändringar inom offentlig verksamhet har denna studie tittat närmare på hur lärandet kan se ut vid digital förändring inom offentlig verksamhet. Uppsatsens syfte var att undersöka och skapa kunskap om hur lärprocessen och lärmiljön vid införandet av nytt digitalt arbetssätt ser ut, utvecklas och fungerar i en hemtjänstgrupp. LÄS MER
13. ’’Jag kan inte förvänta mig att barnet lugnar ner sig och slutar skrika om inte jag själv gör det’’ : En kvalitativ studie om grundlärare i fritidshems uppfattningar om lågaffektivt bemötande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares uppfattningar om lågaffektivt bemötande i fritidshemmet. Hur uppfattar fritidslärarna att arbeta med ett lågaffektivt bemötande i fritidshemmet? Vilka möjligheter och utmaningar finns enligt fritidslärarna med lågaffektivt bemötande? Studien bygger på kvalitativ metod och har sin grund i semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER
14. Fornborgen och landskapet : En GIS-baserad visibilitetsanalys av relationen mellan bronsålderns fornborgar och dess landskapsrum.
Master-uppsats, Uppsala universitet/ArkeologiSammanfattning : For the better part of the 20th century, Swedish hillforts were seen strictly as an iron age phenomenon, and it was not until the mid-1980’s that we had reliable evidence that hillforts were already constructed during the Bronze Age. At the same time, archaeologists were moving away from the old militaristic studies to make way for studies based on the symbolical aspects of these monumental structures. LÄS MER
15. Finns ett behov av grundsärskoleförberedande förskoleklass? : Utmaningar och möjligheter att skapa förutsättningar i en skola för alla
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka om det föreligger ett behov bland lärare, speciallärare och rektorer vad gäller grundsärskoleförberedande förskoleklass. Därtill beskriva vad en sådan förändring skulle kunna innebära med avseende på möjligheter och begränsningar för elevernas lärande med särskilt fokus på elever med måttlig eller svår intellektuell funktionsnedsättning alternativt flerfunktionsnedsättningar. LÄS MER