Sökning: "Jessica Gustafsson"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Jessica Gustafsson.

  1. 1. Antingen så gör man rätt eller så lär man sig : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med metakognitiva förmågor i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marika Kolmodin Berg; Jessica Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :metakognition; metakognitiv förmåga; allmändidaktik; grundskola; lärande; lärandeteorier; motivation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Exploring Localized Humanitarian Innovation: A combined scoping study and case study of the Red Cross and Red Crescent Movement

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Jessica Eliasson; Maria Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Humanitarian Innovation; Localization; Localized Humanitarian Innovation; The Red Cross and Red Crescent Movement.; Technology and Engineering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Within recent years, the concept of Humanitarian Innovation (HI) has emerged and received growing attention within the humanitarian system as a critical means of adapting to growing complexities, uncertainties and resource scarcity. While perceived as a means of stimulating broader system changes and increasing effectiveness and efficiency of humanitarian assistance, current efforts of HI have met criticism for being too top-down driven, Northern biased and detached from local actors priorities and needs. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningen av aggression hos virtuella 3D karaktärer : En undersökning om skillnaden mellan könen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jessica Lindblom; Jonas Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Icke-verbal kommunikation; kroppsspråk; känslouttryck; animation;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks skillnaden mellan män och kvinnor i huruvida de uppfattar kroppsspråk då det appliceras på en avskalad virtuell karaktär. Utifrån tidigare forskning om kroppsspråk och känslouttryck skapades fyra animationer föreställande gångcykler samt knackningar som visualiserade två olika känslor: glädje samt ilska. LÄS MER

  4. 4. Läsutveckling i förskoleklass och årskurs 1 : En kvalitativ studie om lärares kunskap i förhållande till teori om elevers läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Fredriksson; Jessica Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Pupils reading development; teacher’s perspective; The Simple View of Reading; decoding; linguistic comprehension; reading ability; reading; Elevers läsutveckling; lärarperspektiv; The Simple View of Reading; avkodning; språkförståelse; läsförmåga; läsning;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka hur verksamma lärares erfarenhetsbaserade kunskaper om elevers läsutveckling i både förskoleklass och årskurs 1 förhåller sig till teorin A Simple View of Reading (Gough & Tunmer 1986; Hoover & Gough 1990). Vidare undersöktes också hur lärarna stödjer elever som har svårigheter i läsningen och hur lärarna konstatera att en elev kan läsa. LÄS MER

  5. 5. Hur ser pedagoger på barns inflytande och delaktighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Gustafsson; Sarah Wiperholt; [2019]
    Nyckelord :Inflytande; delaktighet; demokrati; förskola;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien är att belysa hur pedagoger ser på barns delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet utifrån fyra frågeställningar; Vad är ”barns inflytande och delaktighet” enligt pedagogerna? På vilket sätt har barn inflytande över verksamheten enligt pedagogerna? På vilket sätt arbetar pedagogerna för att stärka och utveckla barns inflytande och delaktighet? Vilka möjligheter och utmaningar ställs pedagogerna inför i arbetet med barns inflytande och delaktighet? Studien har en kvalitativ metodansats och bygger på tidigare forskning om barns delaktighet och inflytande. För att samla in vårt material till studien har vi har använt oss av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER