Sökning: "Jessica Hallén"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Jessica Hallén.

  1. 1. Barns vila i förskolan : En kvalitativ studie om organisationen av barns vila i förskolan ur ett norm- och hälsoperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jessica Berggren; Sara Sundqvist; [2023]
    Nyckelord :Barn; förskola; vila; återhämtning; sömn; makt; norm; hälsa;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien var att identifiera sätt att organisera barns vila i förskolan samt belysa förskollärares respektives vårdnadshavares uppfattningar av vilans organisation i förskolan. För att uppnå detta syfte har vi intervjuat förskollärare samt vårdnadshavare till barn som vilar på förskola. LÄS MER

  2. 2. “Det är bara ett moment som man, du vet, susar förbi” : - en kvalitativ intervjustudie om vardagligt lärande i hallen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Larsson; Sara Olén; [2020]
    Nyckelord :Förskola; hallen; kapprum; vardagligt lärande; kvalitativa intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att titta närmare på hur pedagoger som är verksamma inom förskolan ser på vardagligt lärande i hallen. De frågeställningar som besvaras i studien är;  hur används hallen som en del i det vardagliga lärandet? Vilka möjligheter och svårigheter upplever pedagogerna att det finns i hallen och hur/när kommer dessa till uttryck? Samt finns det några skillnader mellan hur de som arbetar med yngre respektive äldre barn ser på det vardagliga lärandet i hallen? För att besvara dessa frågor använde vi oss av kvalitativa intervjuer som genomfördes med tio pedagoger på fyra olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Allt ihop räknas : En kvalitativ observationsstudie om hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; Anna Mattson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; agentisk realism; performativa agenter; intra-aktion; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; självständighet; förskolans hall; tid; miljö; förskolediskurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa observationer och intra-aktiv analys undersöka hur barnssjälvständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall. Förskolans hall går att förståsom ett pedagogiskt rum där barn förväntas klä på sig. Där inredningen är väggfast och statisk i sinutformning. LÄS MER

  4. 4. Allt ihop räknas : En kvalitativ observationsstudie om hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; Anna Mattson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; agentisk realism; performativa agenter; intra-aktion; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; självständighet; förskolans hall; tid; miljö; förskolediskurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa observationer och intra-aktiv analys undersöka hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall. Förskolans hall går att förstå som ett pedagogiskt rum där barn förväntas klä på sig. Där inredningen är väggfast och statisk i sin utformning. LÄS MER

  5. 5. Varför sviktar elevers intresse för matematiki de högre åldrarna? : Vilka faktorer ger elever motivationoch lust att lära matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Jessica Hallén; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER