Sökning: "Jessica Marie"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Jessica Marie.

  1. 1. Kvinnors erfarenheter av premenstruella besvär : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jessica Tiderman; Helena Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Premenstrual discomfort; Premenstrual syndrome; Premenstrual dysphoric disorder; experience; women s health; Premenstruella besvär; Premenstruellt syndrom; Premenstruellt dysforiskt syndrom; erfarenheter; kvinnohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kvinnor i fertil ålder drabbas i olika omfattning av premenstruella besvär i form av fysiska och psykiska symtom under perioden mellan ägglossning och mens. Forskning visar att menstruationsrelaterade frågor är underrepresenterade och det förekommer negativa uppfattningar om den menstruerande och premenstruerande kvinnan som svag och sjuk. LÄS MER

  2. 2. “... ja, ingen mår egentligen bra i den här organisationen av att allt ska gå så fort.” : Biståndshandläggares röster om utskrivningsprocessen inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Jessica Danielsson Wiklund; Jennifer Olausson; [2023]
    Nyckelord :Elderly care; Social work; Social worker; Care manager; Care planning; Hospital discharge; Working conditions; Workload; Work-related stress; Street-level bureaucrat; Discretion; Power; Äldreomsorg; Socialt arbete; Socionom; Biståndshandläggare; Vårdplanering; Utskrivningsplanering; Arbetsvillkor; Arbetsbelastning; Arbetsrelaterad stress; Gräsrotsbyråkrat; Handlingsutrymme; Makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om biståndshandläggares arbete inom äldreomsorgen har förändrats i samband med utskrivningsprocessen från sjukhus mot bakgrund av den nya lag som tillkom januari 2018, lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Vi har velat synliggöra vilka förändringar av arbetet som skett i och med att lagändringen trädde i kraft, vad dessa i praktiken inneburit för biståndshandläggarna i arbete med äldre samt undersöka vad de upplever sig behöva för hanteringen av detta. LÄS MER

  3. 3. Familjers upplevelser av samtal om döden i livets slut : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Jessica Stranne; Marie Rosendahl; [2023]
    Nyckelord :Döden; Familjen; Kommunikation; Livets slut; Palliativ vård; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom palliativ vård sker dagliga möten med familjer där någon är obotligt sjuk. Sorg över att behöva dö och lämna sin familj och sorg över att någon nära ska dö kan bidra till psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. ”Det är dialogen med barnen som är det viktiga” : Förskollärares praktiska arbete med verbal språkutveckling hos flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marie Lorichs; Dömstedt Jessica; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; Flerspråkighet; Förskola; Förskollärare; Samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare beskriver sitt praktiska arbete med att stimulera verbal språkutveckling hos flerspråkiga barn. Det sociukulturella perspektivet utgjorde den teoretiska utgångspunkten för studien som genomfördes med en kvalitativ forskningsansats, i vilken halvstrukturerade intervjuer med åtta förskollärare nyttjades som insamlingsmetod. LÄS MER

  5. 5. Hur undervisar förskollärare matematik i förskolan? : En intervjustudie om matematikundervisning för toddlare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Marie Karlsson; Jessica Löfström; [2020]
    Nyckelord :Bishops matematiska aktiviteter; förskola; förskollärare; matematik; toddlare; undervisning; vardagsmatematik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur förskollärare undervisar i matematik för yngsta barnen, 1–3 år, i förskolan. Följande två frågeställningar undersöks i studien; Hur beskriver förskollärarna sin matematikundervisning med de yngre barnen för att främja barns lärande i matematik? Hur utformar förskolläraren planerad matematikundervisning för de yngre barnen i förskolan? Metoden i studien är semistrukturerande intervjuer, som utförts med elva förskollärare på sju olika förskolor. LÄS MER