Sökning: "Jessica Samsioe"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Jessica Samsioe.

  1. 1. De föränderliga dimensionerna av förskolans hall: en konstruktivistiskt grundad teori om pedagogers uppfattningar och beprövade erfarenheter om förskolans hall

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Relationer mellan barn i förskoleåldern och olika utomhusmiljöer:en diffraktiv analys av och med tidigare forskning

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; [2020]
    Nyckelord :Barn i förskoleåldern; utomhusmiljöer; centrering; decentrering; agentisk realism; diffraktiv metod;

    Sammanfattning : Barn i svenska förskolor vistas utomhus dagligen. I forskning, som kan förstås ha olika former avbarncentrerade perspektiv, undersöks i första hand hur olika utomhusmiljöer påverkar barns utvecklingoch lärande. LÄS MER

  3. 3. Allt ihop räknas : En kvalitativ observationsstudie om hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; Anna Mattson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; agentisk realism; performativa agenter; intra-aktion; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; självständighet; förskolans hall; tid; miljö; förskolediskurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa observationer och intra-aktiv analys undersöka hur barnssjälvständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall. Förskolans hall går att förståsom ett pedagogiskt rum där barn förväntas klä på sig. Där inredningen är väggfast och statisk i sinutformning. LÄS MER

  4. 4. Allt ihop räknas : En kvalitativ observationsstudie om hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Samsioe; Anna Mattson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskoledidaktik; agentisk realism; performativa agenter; intra-aktion; materiellt-diskursivt; kunskapsapparat; självständighet; förskolans hall; tid; miljö; förskolediskurser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kvalitativa observationer och intra-aktiv analys undersöka hur barns självständighet uppstår vid påklädning av ytterkläder i förskolans hall. Förskolans hall går att förstå som ett pedagogiskt rum där barn förväntas klä på sig. Där inredningen är väggfast och statisk i sin utformning. LÄS MER