Sökning: "Jill Fransson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Jill Fransson.

  1. 1. Genuskonstruktioner i två dystopier : Värdegrundsarbete i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jill Fransson; [2022]
    Nyckelord :dystopi; genus; normer; svenskämnet;

    Sammanfattning : I den här studien analyseras Nittonhundraåttiofyra av George Orwell och Circle av Dave Eggers utifrån queerteorier och teorier om hegemonisk maskulinitet för att studera hur könsroller framställs i två dystopiska verk skrivna med flera decenniers mellanrum men även för att diskutera hur texterna kan användas för att uppmärksamma teman som kön och identitet i värdegrundsarbetet på gymnasieskolan. Av studien framkommer att de flesta karaktärer i romanerna förhåller sig till rådande normer för respektive kön, även om normerna ser olika ut beroende på när verken skrevs. LÄS MER

  2. 2. ¿Prefieren los alumnos de ELE un aula tradicional o bien un aula con las TIC? : Un estudio sobre las actitudes acerca del uso de las TIC en la clase ELE

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Jill Fransson; [2017]
    Nyckelord :ICT; communication; ELE; attitudes; digital competence; connectivism; TIC; comunicacion; ELE; actitudes; competencia digital; conectivismo;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand students’ attitudes towards the use of ICT and how it is being used in Spanish as a foreign language. We also wanted to know what kind of ICT activities are being used and what the students’ thoughts are about those. LÄS MER

  3. 3. När förskolans målsättning blir förskollärarens dilemma - En kvalitativ studie om förskolans roll i barns normaliseringsprocess

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Jill Fransson; Josefin Axelsson; [2014]
    Nyckelord :Stamping; Norms; Pre-school; Deviance; Normer; Förskola; Avvikande beteende; Stämpling; Social Sciences;

    Sammanfattning : The primary objective of this study was to examine how pre-school teachers reason about normality and deviance in a child. We were interested to find out how pre-school teachers thought about norms and normality in general because our thought was that their attitude and treatment of children in their work is reflected by their vision. LÄS MER