Sökning: "Johan Björklund Reijnow"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Johan Björklund Reijnow.

  1. 1. En lysande studie om läroböcker i fysik : En text- och bildanalys om det fysikaliska fenomenet ljus i två läroböcker för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Widén; Johan Björklund Reijnow; [2018]
    Nyckelord :Bild; fysik; läroböcker; ljus; text;

    Sammanfattning : I grundskolan förväntas elever tillägna sig kunskaper om naturvetenskapens begrepp, processer och teorier, för att förstå olika fysikaliska, biologiska och kemiska samband. Forskning visar att de naturorienterande ämnena har störst andel elever som inte uppnår kunskapskraven efter avslutad grundskola, vilket kan bero på att innehållet i läroböcker är otillräckligt i förhållande till aktuella styrdokument och forskning. LÄS MER

  2. 2. Bron mellan elevers lärande och fotosyntes : En litteraturstudie om lärares strategier och redskap relaterat till elevers lärande för det abstrakta begreppet fotosyntes

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Widén Hanna; Björklund Reijnow Johan; [2018]
    Nyckelord :begrepp; fotosyntes; undervisning;

    Sammanfattning : Det är betydelsefullt att elever får kunskap om den biokemiska processen fotosyntes, då det är en grundläggande förutsättning för liv, och förståelse kring dess helhet kan bidra till människors handlande mot en hållbar framtid. Forskning visar att elever har svårigheter att förstå begreppet fotosyntes och missuppfattningar kan uppstå. LÄS MER