Sökning: "Johan Hand"

Visar resultat 1 - 5 av 320 uppsatser innehållade orden Johan Hand.

  1. 1. A participatory approach to eliminating Musculoskeletal disorder risk factors in a paper industry workflow : Developing an assisting tool for paper industry workers by exploring work tasks through participatory design activities

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Johan Lindqvist; [2024]
    Nyckelord :Participatory design; Collaborative design; Workshop facilitation; Ergonomics; Musculoskeletal disorders; Antropometrics; Design thinking; Industrial design engineering; Work safety; Deltagande design; Participativ design; Co-design; Workshopfacilitering; Ergonomi; Belastningsergonomi; Antropometri; Design thinking; Industrial design engineering; Arbetsmiljöarbete;

    Sammanfattning : This project was implemented as a Master thesis project in Industrial design engineering (IDE). In collaboration with Billerud Karlsborg, the project was initiated to develop proposal for a technological solution for eliminating a manual handling work task in the production line for coated paper products. LÄS MER

  2. 2. Med lätt hand : Att använda bildspråk och lyriska drag i lättläst skönlitteratur

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Åsa Söderling; [2024]
    Nyckelord :Easy Language; Easy Readers; literary approach to Easy Language; metaphors in Easy Readers; imagery; Johan Werkmäster; Emma Frey-Skøtt; lättläst; lättläst skönlitteratur; bildspråk i lättläst; kreativt skrivande; Johan Werkmäster; Emma Frey-Skøtt;

    Sammanfattning : This Bachelor’s thesis in Creative Writing examines how to use metaphors and poetic language in Easy Language/Easy Readers novels. The purpose is to find out how a poetic approach to Easy Language can contribute to a more artistic and literary way of writing, while still keeping in mind the target readers of the text. LÄS MER

  3. 3. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Lärdomar från informationspåverkan : Amerikanska lärdomar i samband med valet 2016

    Kandidat-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Johan Henriksson; [2024]
    Nyckelord :Crisis-induced learning; Crisis; Influence operations; U.S. presidential election; 2016; Krisinducerat lärande; Amerikanska val; Presidentvalet 2016;

    Sammanfattning : In the aftermath of a Russian influence operations against the U.S. presidential election of 2016 there was a change in governmental behavior. Since it was not known whether learning processes had caused these behavioral changes, the study aimed to examine the lessons learnedas well as their implementation. LÄS MER

  5. 5. Geografiundervisning som sätter klimatnödläget i centrum : En kvalitativ studie om ämnes- och läroplanens aktualitet gentemot vetenskaplig forskning om miljö- och klimatundervisning i gymnasiekursen geografi 1

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Johan Sand; [2024]
    Nyckelord :Geografisk ämnesdidaktik; Kritisk diskursanalys; Ämnes- och Läroplan; Läroplansteori; Aktörer; Hållbar utveckling; Klimat- och Miljöundervisning; ESD; Hegemoni; Inställning; Klimatnödläge; Antropocen;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and analyse the knowledge gap between the Swedish high school and geography syllabus, on one hand, and scientific research on the other. This study is emphasizing on the need for a future-oriented approach in the Swedish curriculum, which is needed to address future challenges. LÄS MER