Sökning: "Johan Martin"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade orden Johan Martin.

  1. 1. Sådan Fader, sådan Son? : Kort och gott om Guds vrede

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för civilsamhälle och religion

    Författare :Johan Stattin; [2024]
    Nyckelord :Guds kärlek; Guds vrede; Systematisk teologi; Treenighetslära; Kristologi; Inkarnation; Människoblivande; Försoningslära; Frälsning; Soteriologi; Ställföreträdande; Straff; Strafflindring; Avvänd; Icke-våld; Nåd; Patristisk; kyrkofader; Irenaeus; Athanasius; Augustinus; Anselm; Martin Luther; Gustaf Aulén; Christus victor; Agne Nordlander; C. Baxter Kruger;

    Sammanfattning : Genom en innehållslig idéanalys av Gustaf Auléns bok ‘Den kristna försoningstanken’ och Agne Nordlanders bok ‘Korsets mysterium’ med C. Baxter Krugers teologiska ståndpunkt i hans bok ‘Jesus and the Undoing of Adam’ som den vetenskapliga utgångspunkten för min analys ger jag mig i kast med ett tidlöst ämne som ställer mig i en mångtusenårig tradition. LÄS MER

  2. 2. UPPLEVELSEN AV STIGMATISERING KRING PSYKOSSJUKDOM - En Litteraturstudie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Martin Lindén; Johan Rådbo; [2023-06-28]
    Nyckelord :Stigmatisering; lidande; psykossjukdom; upplevelser.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet psykos är ett samlingsnamn för en grupp med tillstånd där en person har gravt förändrad verklighetsuppfattning. Stigma är vanligt förekommande hos individer som lider av psykossjukdom och orsakar ett påtagligt lidande hos dessa individer. LÄS MER

  3. 3. Uppmaningen till kvinnans underordning i Nya Testamentet : Hur skall man tolka verbet Υποτάσσω i de nytestamentliga hustavlorna?

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Johan Öberg; [2023]
    Nyckelord :Bibeln; Nya Testamentet; Hustavlan; Feminism; Feministteologi; Kvinnligt och manligt i antiken; Androcentrism; Maktkritik; Genusordning; Underordning; Grekiska; Υποτάσσω;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to examine and interpret the usage and meaning of the greek word úποτασσω in the literary units in the New Testament called household codes (from the German word Haustafel included in Martin Luther´s Luthers Small Catechism). The verb úποτασσω is in the NRSV translated to be subject (Eph 5:22, Col 3:18) or accept the authority (1 Pet 3:1) and is used in the household codes as an exhortation to subordination for women. LÄS MER

  4. 4. Purchasing passion: A case study on the valuation of football players in Swedish clubs.

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för redovisning och finansiering

    Författare :Johan Hägerström; Martin Wahlström; [2022]
    Nyckelord :Valuation; Football; Institutional logics; Transfers;

    Sammanfattning : Every year football clubs across the world spend billions of dollars combined on acquiring new players. To purchase a player from another club, a transfer fee must be paid. Putting a monetary value on a human requires significant consideration. This case study investigates the valuation process in Swedish football clubs. LÄS MER

  5. 5. Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Madeliene Hedin; Selicia Strindlund; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Social media marketing; Credibility; Brand attitude; Brand awareness; Purchase intention; Opinion leadership; Influencer marketing; Social media marketing; Trovärdighet; Varumärkesattityd; Varumärkeskännedom; Köpintention; Opinionsledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention utifrån trovärdighetsfaktorer, opinionsledarskap, follower/followee-ratio och sympati Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi Författare: Madeliene Hedin & Selicia Strindlund Handledare: Jonas Kågström & Martin Ahlenius Examinator: Lars-Johan Åge Datum: 2022 - Maj Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur influencers trovärdighet påverkar konsumenters köpintention. Mer specifikt undersöks huruvida konsumenters attityd mot influencers påverkas utifrån follower/followee ratio, trovärdighetsfaktorer (trovärdighet, expertis och attraktivitet), opinionsledarskap samt sympati. LÄS MER