Sökning: "Johanna Eklund"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Johanna Eklund.
1. Vad är det här för konstig mojäng? : En litteraturdidaktisk studie av skönlitteratur för barn i årkurs 4–6 ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur aktuell skönlitteratur för barn i åldrarna 9 -12 år förmedlar genus och traditionella könsnormer. Studien syftar också till att undersöka hur värden som förmedlas i litteraturen korrelerar med läroplanens värdegrund. För att genomföra studien använder vi diskursanalys som metod. LÄS MER
2. - Svenska är ju grunden till allting! : En undersökning av svensklärares arbete med hemmasittare på distans.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka svensklärares arbete med hemmasittare. Detta görs genom att söka svara på följande frågeställningar: Vad fokuserar svensklärare på och vilka avvägningar gör de i arbetet med hemmasittare? Vilka framgångsfaktorer finns det när man jobbar med hemmasittares kunskaper i svenska? Undersökningens relevans motiveras med den betydelse både svenskämnet och fungerande skolgång har för elevers framtida utveckling. LÄS MER
3. Att träna i samband med behandling av bröstcancer : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : .... LÄS MER
4. En studie om horisontalstabilisering
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronikSammanfattning : En byggnad belastas inte enbart av vertikala krafter utan även horisontella krafter. Horisontella krafter uppstår från exempelvis vindlast, jordbävningslast eller vertikala laster som verkar excentriskt. Vid dimensionering av en byggnad är det mycket viktigt att man konstruerar ett stabiliseringssystem som kan ta hand om dessa krafter. LÄS MER
5. Fortbildning för lärare- vad hände sen? : Grundskolelärares uppfattningar om implementering av fortbildning
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Fortbildning anordnas för grundskolelärare i syfte att utveckla undervisningen. Syftet med denna studie är att beskriva och analysera grundskolelärares upplevelse av kunskap från fortbildning och om kunskapen från fortbildningen används efter genomgången fortbildning. Studien är en kvalitativ studie med en fenomenografisk ansats. LÄS MER