Sökning: "Johanna Frisk"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Johanna Frisk.

  1. 1. ”Adekvat digital kompetens och kritiskt förhållningssätt vad sjutton! Behöver barn i förskolan det?” : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om hur barn kan erövra digital kompetens och kritiskt förhållningssätt till digitala verktyg i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Eldnor Johanna; Frisk Linda; [2023]
    Nyckelord :Digital kompetens; källkritik; digitala verktyg; förskollärares uppfattningar; Lpfö 18; kritiskt förhållningssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet som formulerades för den här studien var att undersöka hur verksamma förskollärare arbetar i enlighet med den aktuella läroplanen för förskolan Lpfö 18. Utifrån arbetssätt som omfattar digitala verktyg, kritiskt förhållningssätt och adekvat digital kompetens. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelsestrategier och metakognition : En kvalitativ studie om elevers förståelse och användning av läsförståelsestrategier i förhållande till utveckling av metakognition

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Kristensson; Petra Frisk; [2022]
    Nyckelord :Läsförståelsestrategier; lässtrategier; metakognition; läsförståelse; grundskolan;

    Sammanfattning : Intresset för kognitiva teorier kopplat till inlärning har på senare tid ökat. Vår studie intresserar sig för hur elever utvecklar metakognition i relation till läsförståelse genom att undersöka elevens användning och förståelse för läsförståelsestrategier. LÄS MER

  3. 3. Naturen som undervisningsarena : En didaktisk studie om förskollärares erfarenheter och upplevelser inom utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Milehag; Märta Lindén; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusförskola; naturförskola; undervisning; förskola; skola; pedagogik; lärande utomhus; planerad aktivitet utomhus;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur undervisning kan bedrivas utomhus. I studien intervjuas fyra förskollärare verksamma i uteförskolor och förskolor med uteprofilering. Vi vill lyfta deras erfarenheter och upplevelser om undervisning utomhus. LÄS MER

  4. 4. "Och i magen sjöng cystan en tyst liten sorgesång" : Kropp och funktionalitet utifrån ett skevt perspektiv i Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik; Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Anna Tombrock; [2019]
    Nyckelord :kropp; sjukdom; funktionalitet; skev; cripteori; respektabilitet;

    Sammanfattning : Följande arbete undersöker tematiskt Johanna Frids roman Nora eller Brinn Oslo brinn utifrån ett skevt perspektiv, med koppling till cripteorin och respektabilitetsbegreppet. Studien kan placeras i relation till forskning om respektabilitet och skev, samt till det relativt nya forskningsområdet om sjukdom och funktionalitet i litterär gestaltning. LÄS MER

  5. 5. Dysbios av hudens mikrobiom vid atopisk dermatit hos hund

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Anatomy, Physiology and Biochemistry

    Författare :Johanna Onselius; [2019]
    Nyckelord :atopisk dermatit; hund; dysbios; staphylococcus;

    Sammanfattning : Atopisk dermatit är en vanlig hudsjukdom som drabbar runt 10-15% av alla hundar. Sjukdomen innebär överkänslighetsreaktioner med bland annat klåda mot specifika allergener. Ofta är det allergener som hunden kan komma i kontakt med i vardagen, som till exempel pollen eller husdamm. LÄS MER